synovec
Fificzek
V teto oblasti jsem naprosty laik. Mam synovce (21). ktery ma bohate zkusenosti s drogami a i v soucasne dobe je zrejme, ze nejake uziva. Bohuzel s nami na toto tema odmita komunikovat, ale cim dal vice nas desi jeho zjev. Jeho telo je vychrtla troska, ma problemy s penezi a vyhyba se kontaktu s rodinou. Chteli bychom mu za kazdou cenu pomoct, ale nevime jak. Je mozne dospeleho cloveka primet, aby dobrovolne podstoupil protidrogovou lecbu? Nebo na koho se muzeme obratit drive nez bude pozde? Zoufala rodina.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, chápu Vaši zoufalou situaci, ale možná sám cítíte, že to co jste napsal si samo o sobě trochu odporuje - "přimět" někoho, aby "dobrovolně" podstoupil léčbu. Bohužel je to opravdu tak, že přimět k tomu nikoho nelze, hlavně by to ani nemělo větší význam. Pokud se člověk léčit nechce a jde na léčení pod tlakem např. rodiny, většinou tam pak stejně nespolupracuje a třeba ho to jen utvrdí v tom, že léčba není k ničemu. Je potřeba, aby dospělý člověk sám dospěl k tomu, že chce se sebou něco dělat, také aby se o to větší měrou zasloužil, protože pokud za něj vše odedře jeho okolí, nemá ani pocit, že něco ztrácí, pokud z léčby odejde. To vše ale neznamená, že by Vaše rodina měla útrpně snášet chování Vašeho synovce a jeho následky. Je samozřejmě na místě stanovit si jasná pravidla, za kterých je pro ni možné soužití s ním (např., že si nebude aplikovat drogy doma, bude se podílet na chodu domácnosti, půjde do zaměstnání atd.). Pak je ale také třeba říci jasně, co se stane pokud daná pravidla nebudou dodrženaa také tyto sankce opravdu provést. To bývá často nejproblematičtější bod společného soužití, protože rodiče např. ihned přistoupí k velmi přísným podmínkám, kdy za porušení pravidel hrozí vyhozením na ulici. Když k tomu pak má dojít, nejsou samozřejmě schopni svého "slibu" dostát. jednání se členem rodiny, závislým na drogách je ale velmi idividuální a složitá věc a bylo by možná nejlepší celou situaci probrat s odborníkem, ať už osobně nebo telefonicky. pokud byste tedy chtěli kontakt v místě vašeho bydliště, napište, kde by to mělo být nebo zavolejte na tel. 283 872 186.