bratr je asi závislej
Beruška
Dobrej den! Již sem psala i moje máma. Bylo to problém s mým bráchou, který bere pervitin. Byl to kód 326406. Takže dnešní situace: 1. Brácha se prý s jeho holkou již rozešel, ale zjisti si to nevíme a spíš mu nevěříme. 2. Uklidnil nás s mámou, že on pouze experimentoval. Měl i pár stop po vpicích, ale že prý on nemá problém kdykoliv skončit a s tou jeho holkou že se chtěl i tak již rozejít. Máma včera zjistila, že brácha bere asi dál, protože našla další jehlu i se stříkačkou a další vpich, když brácha spal. A taky bílej prášek v malým sáčku. Tak ho spláchla v záchodu, když to bratr zjistil, téměř se zbláznil a odešel ihned z domu. Vzal si sebou i nějaké své peníze. Pak se za několik hodin vrátil. Má 18 let, je tak mladej ... ale chce skončit a my mu chceme pomoct, jenomže on chce, ale pro něj to již skončilo. Teď zdrhnul z domu, před dvěma hodinama se vrátil, asi sjetý. Nevím, teď spí. A máma pořád jenom pláče a neví, co dál. Přitvrdit? Vyhodit z domu? Jenomže on nekrade a uklízí. Já taky nejsem pořád doma, ale nejsem slepá, ještě spoznám, když je někdo na drogách. Je mně 27 let, mám rodinu. Manžel je lékař. A sestra mámy je taky lékařka. Pochopení a informace tedy máme. Taky sme donutili bráchu jít k psychiatrovi, ... tam šel (to jsme si ověřili), jenomže byla mu odporučena léčba ale on nechce, protože jeho postoj je: Všechno je OK. Teď jsem OK. Mami, všechno je v pořádku, jsem zdravej. Už si nepíchám, je to OK. Ale my s mámou víme, že si píchá ... Tak jsme mu to řekli (dle rad rodiny) otevřeně, ... a on, že to bylo naposled a teď co dál? Máme to tak nechat? Nikdo s ním takhle nepohne, zjevně ... zatím je možná ok. Jsou to ještě experimenty? Nebo ne? Násilím ho nechceme hnát na léčení, ale možná bychom měli. Šel by, z donucení, ale šel. Jak ho přesvědčit, že není OK. Kam až musí spadnout? Prosím pomozte mně.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás složitá situace. Nicméně to z vašeho popisu skutečně nevypadá, že by se jednalo o experiment. Zvlášť pokud píšete o tom, že si bratr aplikuje drogy injekčně a podle toho, co píšete, tak bere pervitin pravidelně. Jeho argumenty, proč nechce do léčby, jeho chování (především zatajování pokračujícího užívání drogy) svědčí pro to, že už má vcelku závažný problém. To, že doma uklízí a nekrade, je v tomto kontextu irrelevantní. Samozřejmě, že je to lepší, než kdyby doma neuklízel a kradl, ale není to známka toho, že je v pořádku. Pokud bratr tvrdí, že je vše ok, že on drogy už nebere a že si dal naposled (přestože vy dobře víte, že to tak není) tak by bylo jistě možné se s ním domluvit, že by mohl svoji abstinenci potvrdit pravidelným testováním na přítomnost drog. Testy na pervitin se dají koupit v lékarně (jeden test stojí kolem 100 Kč) nebo objednat přes internet, takže to není nic složitého. Pokud budou testy pozitivní, budete mít jasný důkaz o tom, že drogy užívá dál. A argument pro to, aby šel do léčby. Léčba z donucení není úplně nejlepší varianta - léčba není žádná zázračná kúra, která člověka problému navždy zbaví - jednak je potřeba, aby dotyčný spolupracoval a jednak je léčba dlouhodobá záležitost, která stojí dost úsilí a proces nekončí opuštěním léčebny. Netvrdím, že by to tak muselo být, ale dokážu si představit, že bratr půjde do léčby, ale celé to bude jen naoko, aby dostál vašich požadavků a po odchodu z léčby začne znovu. Především je totiž nutné, aby si člověk přiznal, že má problém, dokud to neudělá, léčba nezačala. Je to složité a těžko odhadnout, čím si kdo musí projít, aby si svoji závislost připustil. Napadá mě, že by možná nebylo od věci, kdybyste to mohli s matkou zkonzultovat s někým osobně, abyste získali podporu a mohly adekvátně zvážit další kroky. Mohla bych Vám případně doporučit kolegy, na které byste se mohly obrátit. Zatím držím palce.