co dělat?
oren
Dobrý den, obracím se na Vás, protože nevím, kam už jinam. Pět let žiji s přítelem (45 let), který má velké problémy s alkoholem. Pije zejména doma, není pro něj problém vypít i litr tvrdého alkoholu za odpoledne. Když jdeme kamkoliv do společnosti, už předem počítám s tím, že je schopen usnout tam na zemi. Nevím, jak mu pomoct, hysterické scény a výčitky už jsem dávno vzdala, největším strašákem pro něj je, že bych mu mohla odejít. Děti nemáme. O jakémkoliv způsobu léčby striktně odmítá diskutovat, tvrdí, že to má pod kontrolou (což nemá). Je to velice inteligentní člověk, podniká a má úctu ve svém okolí. Posledních pár měsíců ale vše začíná gradovat, začíná to mít dopad i na firmu, nevím, jak dlouho se mi ještě podaří ho zapírat. Moc bych mu chtěla pomoct. Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, chápu, že byste chtěla příteli pomoci, ale dokud on sám nechce, není mnoho možností. Tím, že ho kryjete mu rozhodně moc nepomáháte, spíš naopak, protože to praskne akorát v pokročilejším stadiu. Možná byste udělala nejlép, kdybyste využila toho jediného, co na něj platí - tedy výhrůžky, že odejdete. Neměla by to ale být právě jen výhrůžka, je možné s tím operovat pouze pokud to myslíte vážně. Pak můžete dát určité podmínky společného soužití. Pokud byste ale při jejich nedodržení nebyla doopravdy schopná od něj odejít, změní se tahle věta jen v manipulaci a vlastně jakési vydírání, a to není k ničemu. Myslím také, že Váš přítel by měl přijmout zodpovědnost sám za sebe, tedy neměla byste ho krýt, ani bránit a pokud je Vám třeba nepříjemné s ním chodit do společnosti, tak se tomu nebraňte, Váš přítel by to měl vědět a nést důsledky za své chování. Už jen kvůli zdraví mu rozhodně nepomáhá, když se vše skrývá. Litr tvrdého alkoholu za odpoledne je poměrně rychlou a spolehlivou cestou ke smrtelné cirhóze jater... Zkuste si tedy upřímně říct, co mu vlastně pomáhá a co spíš škodí a podle toho zvolte k němu další postup.