alkoholismus
Míša
Mám dotaz.Moje mamka pije v podstatě celý život upíjela,nyní se její doba mezi nepitím a pitím zkracuje a doba kdy pije prodlužuje.Pro orientaci vypije 2 litry tvrdého alkoholu denně.Vozí ji domu policie,krade a bere doma tatovi peníze.Vydrží pít takhle i měsíc,pak se probudí a nepije třeba rok/nejdélo vydržela 4 roky/Nikdy nepřiznala problém.Za posledních 5 let vymělila 6x zaměstnání,důvod jejího propuštění bylo vždy pití...Už si nevím rady jak jí pomoci,když ona sama nechce.Kouří a cigarety si zapaluje o plynový hořák,který nechala v sobotu unikat.Už jsem se informovala v nemocnici,u jejího lékaře,byla u nás záchranka a všichni mi řekli,že pokud se nechce léčit,tak se musí stát něco hrozného,aby jí někam odvezli.Moc prosím o radu na koho se obrátit a jaké zařízení je vhodné kontaktovat.Mnohokrát děkuji.Jsem její dcera/30 let/

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, lékaři měli pravdu v tom, že není snadné nechat někoho nedobrovolně hospitalizovat. Výjimkou je případ, kdy ohrožuje sebe nebo druhé na životě. Bylo by asi na posouzení policie a soudu(který takové nedobrovolné přijetí posuzuje), zda by se zapnutý plynový hořák dal považovat za ohrožení na životě. Jinak je ale třeba, a je to také mnohem účinnější vzhledem k léčbě, když je nástup dobrovolný. Pokud není Vaše maminka ochotná nastoupit na pobytovou léčbu, možná by jí nemuselo připadat tak hrozné dojít někam ambulantně nebo třeba navštívit setkání Anonymních alkoholiků, kde jsou pouze lidé se stejným problémem a nemusela by se tolik stydět o sobě mluvit. Pokud si ale problém vůbec nepřipouští, je otázkou, jestli spíš nehledat pomoc pro Vás, aby našla cestu, jak s ní lépe vycházet, třeba jí v rámci možností i pomoci a úplně se z toho nezhroutit. Pokud byste chtěla jakékoli kontakty, dejte vědět, kde by to mělo být (v jakém městě či okrese) a my zkusíme něco vyhledat.