je mo?né, ?e u?ívá nějakou drogu?
Dobrý den, mám přítele, který má dvacetiletého syna. Z jeho chování usuzuji, ?e u?ívá nějakou drogu. Jeho příznaky jsou následující: třepou se mu ruce jak starému člověku, je nervák, u ?ádné práce dlouho nevydr?í a v?echno se sna?í dělat silou, následně v?e pokazí či nedokončí. Přestal pracovat, pustil podnájem, bydlí v krytu. Tvrdí, ?e se chce postavit na vlastní nohy od nuly a bez pomoci. Nedokončil učili?tě a neustále l?e. L?e u? úplně ve v?em. Nedávno při?el s tím, ?e ho pronásleduje ruská a polská mafie, ?e se proto nechce s nikým stýkat, aby neohrozil ?ivot jak svým sourozencům tak i rodičům a jejich blízkým, ale je?tě tentý? den nav?tívil v?echny babičky a matku se svými dvěma sourozencemi. Kamarádí s klukama, kteří ji? byli trestáni za kráde?e a pokus o vra?du, tedy tvrdí nám to. Nedávno si nechal vytetovat na pravou pa?i orlici s hákovým kří?em a na hrudník vojáka s hákovým kří?em. Řídí se knihou Mein Kampf. Za víkend je schopen utratit 2500 Kč a není schopen říct za co. Jídlo nekupoval a do hospody moc často nechodí. Tvrdil, ?e pro svoji měsíční potřebu, aby ne?il jako poustevník, mu stačí tak 4000 Kč. V ka?dém případě marihuanu ji? vyzkou?el a občas si ji rád zakouří. Zda občas je ve hvězdách. Jeho kamarád je, dle jeho tvrzení, fe?ák. Rodiče jsou rozvedeni, matka si na?la jiného přítele a do?lo k rozvodu. Mů?ete mi poradit, zda jsou tyto příznaky příčinou nějaké drogy ? Mám známého, který má také syna ve stejném věku, chování má takté? stejné a je na pervitinu. Děkuji za vá? čas, D. M.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, by mohlo vypadat na užívání pervitinu. To, co píšete o jeho sociální situaci by mohlo ukazovat na dlouhodbé užívání či závislost na jakékoli droze. K pervitinu se vztahují spíše ty paranoidní stavy (pronásledování mafií, které pravděpodobně není reálné) a informace, že neutrácí téměř žádné peníze za jídlo. Kouření marihuany by těžko mohlo způsobit takový sociální propad a takové chování. Nicméně mi k tomu příliš nesedí ta informace o nacistickém tetování a vyznávání knihy Mein Kampf... Nejsem si jistá, zda by tyto příznaky ve svém celku nemohly také znamenat rozvíjející se psychotický stav, který nemusí s drogami až tak souviset. Ovšem těžko to mohu posoudit takto přes internet, zvlášť když mám informace o stavu dotyčného pouze Vaším prostřednictvím. Z Vašeho dotazu mi není zřejmé, zda jste s ním o svém podezření na užívání drog mluvili a jak se syn Vašeho přítele k tomu staví. Myslím, že jeho stav rozhodně není v pořádku, ať už se jedná o užívání drog nebo psychotickou poruchu, která s drogami nesouvisí. Ona ta informace, jestli užívá nebo neužívá pervitin vám asi jako taková stejně k ničemu nebude. To, že si budete jistá, že bere drogy, situaci nezmění. Kdyžtak mi zkuste napsat o situaci víc a můžeme zkusit něco vymyslet.