Může jít o alkoholismus?
marta
Lze nějak definovat, kdy už jde o alkoholismus, resp. je ona stanovená zdravá míra konzumace alkoholu /1/2 litru piva na den u muže/ posunutelná, tedy jestli je možné, že někteří jedinci snesou víc bez nepříznivého vlivu na organismus? Manžel nechodí do hospody, nemá víkendové excesy, ale běžně denně vypije cca 6, 7 piv. Je mu 40 let, spolu jsme 12 let, nemám pocit, že by se potřeba nějak dramaticky zvyšovala, je pravda, že moje matka tvrdí, že je z něj cítit. A také je fakt, že když jsme byli na nějaké akci, na jeho chování bylo vždy těžké přiznat, že je opilý - dokáže se chovat dlouho normálně. Pokud by o nějakou fázi alkoholismu šlo, co mám pozorovat? A jak vyloučím, že některé z příznaků (podrážděnost a vztahovačnost) nejsou jen obyčejným projevem partnerské krize a faktu, že je to rok, co jsem se po pětileté mateřské vrátila do zaměstnání?

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím že ano. Alespoň v počátečním stadiu. Navíc - zdravá mužská játra vydrží bez poškození denní přísun alkoholu ekvivalentní asi 3 pivům. Pokud je dávka dlouhodobě vyšší, dochází k poškození jater. V souvislosti s tím jak jste popisovala charakter užívání mě napadl tenhle typ závislosti: ... každodenní konzumace alkoholu patří k životnímu stylu, stále si udržuje svou hladinku, zpravidla sociálně neselhává. Typický je stav "ani opilý, ani střízlivý", dobrá charakteristika je také ?trvalá impregnace alkoholem?. Charakteristické pro tento typ je značné tělesné poškození (hlavně játra a nervový systém) a silná tělesná závislost, která při náhlém odnětí (např. při vynucené hospitalisaci po úraze) často vyústí v delirium tremens. Časem roste denní dávka a každodenní opilosti se stávají manifestními. (typ delta, tzv. románský - nejtypičtější je pro vinařské oblasti). Stálo by za úvahu, kdyby se manžel pokusil styl pití změnit. Když se mu to povede, mohl by se vyhnout spoustě obtíží, somatických, psychických, včetně možnosti léčby. Nu, pokud mohu mít doporučení - pokud se vyděsíte a začnete na manžela tlačit, aby přestal, nejspíše to nedopadne dobře. Zkuste s ním o tom opatrně promluvit a zjistit půdu, pak uvažujte co dál. Pije 12 let. Když ke změně dojde v horizontu měsíců, tak to bohatě stačí. Když budete moc tlačit, tak se "šprajcne". :-) Kdyby bylo třeba, napište.