Problem
Jana
Dobry den, Jedna pro mne moc důležitá osoba, brala (bere) pervitin. Tipuju to tak na 2-3 roky. Studuje VS, celkem i uspesne, pracuje. Ucinky drogy vam popise jak z ucebnice, zna je - ale u sebe si je nepripousti (sledovali ho lidi, vsichni vsechno vedi....). Kdyz mu zacnete v necem odporovat, strasne se "vytoci", rekne ze se o tom nebude s "náma" bavit... Je mi jasný, že já mu nepomůžu. Ale poraďte jak se k němu chovat a jak ho navést na správnou cestu - aby se sel lecit. Nemá kamarády, chce se odstěhovat... myslí si že mu to pomůže. Nevěří lidem. Mám souhlasit s jeho názory i když je to blbost? Mám mu trvdit, že je to z drog a že to co říká není pravda když je pak agresivní? Já nevim jak se chovat a jak ho dostat k tomu, že problém není v lidech okolo ale v tom perníku? Díky za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, asi to nebude zrovna to, co chcete slyšet, ale když někdo nechce pomoci, těžko se s tím něco dělá. Myslím, že mu můžete klidně říct svůj názor na celou věc, rozhodně s ním nemusíte souhlasit, když říká nesmysly a taky mu můžete zkusit říct, že dělá věci tak jak je dělá, protože bere drogy. Otázka ale je, k čemu to bude, vzhledem k jeho motivaci ke změně. Myslím, že není nutné jednat s ním v rukavičkách jen proto, že má problém s drogami. Jestliže je tedy přesvědčený, že je v pořádku, tak s ním taky tak jednejte. Rozhodně byste mu taky neměla dovolit, aby na Vás byl agresivní - asi by měl vědět, že také nevydržíte všechno jen proto, že on má zrovna problémy s braním drog. A jestli se rozhodl, že by mu odjezd pryč mohl pomoci a stejně tu nemá žádné vazby, možná má pravdu. Je to taky jedna alternativa, pokud teda neodjíždí s plánem sehnat si nějaké drogy hned na prvním rohu. Jestli máte pocit, že na něj zrovna teď nemáte žádný větší vliv, který by ho přiměl ke změně, zkuste s ním jednat jako s rovnocenným dospělým, kterému taky můžete říct, co si o jeho chování myslíte. Pokud by se přeci jen k něčemu odhodlal, není pak problém pomoci mu v konkrétních krocích.