Klárka
Mam kamaradku,ktera nekolik let brala drogy.Byla nekde na leceni a uz skoro pul roku cista.Vypadala uz dobre a docela stastne,ale jak se vratila z leceni, zase si dala.Rekla mi ze vi ze udelala chybun a ze to bylo jen jednorazove.Na rukou mela ale vic vpichu a ja mam strach ze do toho zas spadne.Je nejaka moznost jak bych ji mohla pomoct?Nevim si rady,je to tezky kdyz si ona sama mysli,ze kdyz to bylo jednou,ze v tom nelita..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamarádku obavy, protože to, co popisujete, nevypadá úplně dobře. Jestliže si vzala drogu okamžitě po návratu z léčení a navíc to vypadá, že nikoli jednou, jak tvrdí, tak je velké riziko, že do toho spadne znovu. I když nedá se vyloučit, že si opravdu vzala jen jednou a více vpichů bylo způsobeno nesprávnou aplikací drogy (nebo víckrát, ale v průběhu jednoho večera, což ona považuje za "jednou"). Nevím bohužel, kde byla Vaše kamarádka v léčbě a zda jí doporučili po léčby ještě docházet někam na doléčování. Kdyby po léčbě chodila ještě do doléčovacího centra, kde nabízí podporu a pomoc právě lidem po návratu z léčby, tak by bylo riziko návratu k drogám nižší. Pokud jí chcete pomoci, zkuste jí tuhle variantu nabídnout. Pokud se v jejím případě jednalo pouze o jednorázový relaps, nemělo by to být na překážku přijetí do doléčovacího programu. Jestliže ale opět bere, tak je to spíš na novou léčbu (třeba i krátkodobou a ambulantní). Otázkou zůstává, zda Vaše kamarádka bude chtít pomoci využít. Pokud ne, nic moc se s tím nedá dělat. Ale když mi napíšete, odkud kamarádka je, mohla bych Vám najít vhodné kontakty, kam se obrátit. Jiným způsobem, než podpořit ji v tom, aby se situací začala takto něco dělat, jí moc pomoci nemůžete. Zatím držím palce Vám i Vaší kamarádce.