perník vs. láska
lil´Jane
Dobrý den, dva měsíce chodím s klukem, který už tak 5-6 let frčí na peří. Je mu 23, studuje třetím rokem ekonomku (zatím ho nevyrazili) a je to skvělý člověk. Je inteligentní, vážím si ho a ráda bych ho měla jako součást svého života. Bohužel dohromady s perníkem to nelze. Všechny negativní efekty si uvědomuje a přiznal, že s tím má velký problém a neví, jak z toho pryč. Jeho kamarád, bývalý spolužák, je totální troska, bohužel můj přítel je pro něj poslední opravdový kamarád. A mě i Vám je jasné, jak se kamarádí dva feťáci. Samozřejmě on není pro něj jediným zdrojem perníku. Ten se dá koupit všude. Ale i přes to, že je můj přítel feťák, stále nemá vyhrabaný mozek a je pořád skvělý člověk. Nevapadá jako fetka, nemluví jako fetka, ke mě se chová velice pozorně a stále má svůj intelekt. Nefetuje non stop. Jeden týden je čistý a pak jede na party, něco kutí, obnoví vztahy s fetkama, polechtá závislost a smaží třeba zas týden v kuse. pak udělá zas nějakou blbost, navíc je mu špatně (když několik dnů nejí a nespí) a pak toho nechá,protože ho stejně nohy neunesou,tak musí spát. blablablabla........Prostě se ptám na radu, co pro něj udělat. Napadlo mě jedině objednat mu sezení u psychologa (myslím,že by tam šel). No a pokud máte radu, jaký mám zaujmout postoj atd...,fakt uvítám. děkuju,Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Jste opravdu v nelehké situaci. Pokud Váš přítel bere tímto způsobem pervitin již několikátý rok, tak se nedá předpokládat, že by se to najednou teď rychle změnilo. Pro partnerský vztah to není zrovna dobrá deviza. Sama píšete, že byste ráda, aby byl součástí Vašeho života, ale že "Bohužel dohromady s perníkem to nelze". Věřím, že Váš přítel je schopen poměrně dobře ve svém životě fungovat, ale obávám se, že pokud bude v užívání pervitinu pokračovat, možná že zanedlouho nebude pravda, že studuje, chová se k vám pozorně a nechová se jako smažka. To, že nefetuje nonstop, je spíš dané účinkem pervitinu - typické jsou právě ty týdenní tahy a pak pár dní spánku, přesně jak to popisujete. Chápu, že mu chcete pomoci - je to ovšem velmi problematické, přestože přítel přiznává, že s tím má problém a že si uvědomuje všechny negativní efekty, tak upřímně nemá moc důvodů s tím přestat. V podstatě jakž takž funguje, chodí do školy (alespoň oficiálně), má přítelkyni - vás, která ho také nijak zvlášť netlačíte k tomu, aby přestal, i když vás to trápí... přesto o něm mluvíte v superlativech. To, že mu objednáte sezení u psychologa, je sice dobrý nápad, ale reálně se toho moc nevyřeší, pokud se nebude jednat o nějakou dlouhodobou péči. Spíš by to chtělo obrátit se na odborníka, který se zabývá přímo problematikou drog. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych vám předat nějaké kontakty. Pokud tedy přítel skutečně bude chtít - pokud nebude chtít, tak pro něj moc víc udělat nemůžete. Pro vás bude v tuto chvíli nejlepší si držet nějaké hranice, jinak vás to zanedlouho semele taky a budete ze vztahu nešťastná - myslím, že by měl zcela jasně vědět, že ho máte ráda, ale ne s pervitinem a že pokud s tím nezačne něco dělat, že vztah tímto způsobem pokračovat nemůže. Chápu, že je to obtížné a možná něco takového pro vás není teď úplně pochopitelné a snesitelné. Jen vám ze své zkušenosti říkám, že pokud to neuděláte teď, tak později se ty hranice budou stanovovat obtížněji, pokud to vůbec půjde - bude mít pocit, že mu to tolerujete a nebude nucen s tím nic dělat a vy budete marně čekat na to, až se něco změní, až mu to dojde - a ono k tomu vůbec dojít nemusí. Držím palce a kdybyste chtěla ty kontakty, kam se obrátit, tak se ozvěte.