jak dal - pro Báru Orlíkovou
zelva
Přeji krásný den, díky moc za kontakty a čísla. Zatím vyčkáváme... Sestra se totiž vrátila minulý pátek domů a vypadá to, že se celý týden drží a je čistá?! :o) Každý den se spolu s mamkou tak tři hodinky učí a povídají si. Ke všemu se přiznala a myslím, že začíná opět mamče důvěřovat. Otevřeně s ní mluví i o drogách a o tom, jak dlouho ona sama užívala a o všech věcech okolo... pomalu, ale sama od sebe! Radila jsem mamče, ať si někam určitě zavolá a domluví si schůzku, že to sice vypadá slibně, ale nemusí to takhle už zůstat, je to přeci jenom běh na dlouhou trať, že ano? Momentálně z toho máme všichni dobrý pocit, její přítel sedí, ale nevíme jak dlouho. A bojíme se toho, co bude, až ho pustí. Zda zůstane s námi nebo se vrátí k němu. Tak jí držím palce, ať se s tím dokáže poprat. Doufám, že to vyjde?! Ještě by mě zajímala jedna věc... Pokud člověk bere, tak ztrácí chuť k jídlu? Je dobré, že sestra teď hodně, opravdu hodně hodně, jí? Díky moc!

Odpověděl: Bára Orlíková
Být Vámi bych nevyčkávala. Nechci Vás nějak strašit, ale týden neznamená v podstatě nic - kdykoli se to může zlomit, zvlášť pokud sestra přítele abstinuje bez nějaké odborné podpory. Jistotu nemáte ani po několika měsících - i když se riziko recidivy samozřejmě snižuje, čím déle člověk abstinuje. Navíc, celý problém se nevyřeší tím, že sestra přestane ze dne den brát. Jednak nemá zdaleka vyhráno, co se týče závislosti - s chutěmi na drogy a nepříjemnými stavy může bojovat ještě pěkně dlouho - a jednak asi nemá zcela jasno v mnoha jiných věcech, kupříkladu ve vztahu ke svému příteli, od něhož je teď sice pryč, ale jak sama říkáte - nikdo neví, jak to bude vypadat, až ho pustí. Člověk se nestane závislým na droze z ničeho nic - je to obvykle symptom nějakých jiných potíží - projeví se právě tím, že člověk své problémy řeší, ať už vědomě nebo nevědomě, užíváním drog. Závislost není chřipka, na kterou si vezmete paralen a je po ní. Jde o to, že se sestra musí naučit strategie, jak řešit problematické stavy nebo situace jinak než užíváním drog, musí změnit životní styl a uvědomit si věci, které jsou za tím - a to je ten běh na dlouhou trať. Jak říkají kolegové - přestat brát drogy a udržet abstinenci jsou dvě věci. Navíc ten problém závislosti nezasahuje jen sestru vašeho přítele - už jen když si uvědomíte, kolik lidí bylo zataženo do toho, co se s ní děje - vy, váš přítel, matka... - a všichni se snažíte volit nějaké adekvátní strategie, jak sestru podpořit - takže do toho procesu "léčby" z drogy jste zapojeni taky. Myslím, že by bylo nanejvýš vhodné, aby se maminka zašla někam poradit. Bude připravená tak sestře pomoci ať už bude abstinovat nebo ne a nebude toho na ní tolik - a bude mít asi objektivnější náhled na situaci než má teď. Jinak - pokud sestra brala pervitin, tak je zcela běžné, že člověk po téhle droze nemá chuť k jídlu a výrazně hubne (je to i jeden z účinků, pro něž někteří, obzvláště dívky, tuhle drogu berou) a počátek abstinence je charakteristický takovou "žravostí", jak ji popisujete. Zatím přeji hodně štěstí. A nepodceňujte to.