testy při podezření
tonda
Nezletilý syn (16) je občas mimo, ve škole i doma, na dotaz po příčině buď nereaguje nebo řekne, že měl jedno pivo. Jednáme s ním celý život férově, žádné výchovné problémy jsme donedávna neměli. Je možné (a vhodné) ho v té situaci vzít a někam odvést na krevní test nebo podobnou diagnostiku?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že Váš dotaz je rozhodně na místě. Není ani tak pochyb o tom, jestli je možné někam syna zavést. Testy na drogy si můžete koupit v každé větší lékárně, dělají se z moči a můžete je provést doma. Otázkou ale opravdu je, jestli je to vhodné. Pokud jste doteď se synem vycházeli a komunikovali bez problémů, bylo by asi dobré to zvážit a případně to alespoň dobře předem ošetřit. Největším problémem bývá možná ztráta vzájemné důvěry. Myslím ale, že se to dá dítěti vysvětlit i tak, že jde o Vaše obavy a z čeho tyto pramení. Nejde tedy o nic, čím byste chtěli jeho trápit nebo trestat. Pokud Vám ale není schopen vysvětlit svou změnu chování (také může být opravdu způsobeno pivem nebo prostě věkem), nebo se obáváte, že takový důvod není dostatečný, je možné že přistoupíte k testům. Možná že s nimi nakonec nebude mít ani problémy, ale asi by měl vědět, proč jste se pro ně rozhodli. Vy byste si naopak měli udělat jasno v tom, co s tím kterým výsledkem uděláte. Často se stává, že rodiče rychle přistoupí k testům a pak, s pozitivními výsledky v rukou, se teprve ptají, co s tím. Kdyby jste tedy měli jakékoli pochybnosti, klidně znovu napište.