jak dal- pro Báru Orlíkovou
zelva
Dobrý den, díky za odpověď na můj předešlý dotaz. Snažíme se to řešit s přítelem společně, nechci ho v tom nechat samotného. Jen jsem narazila na tyto stránky a tak mě napadlo se zeptat... Od té doby, co jsem poprvé psala se pár věcí změnilo... Na chviličku byl teď klid, mamča přestala vyhrožovat, přítelovo sestra Eva se zase začala naplno věnovat škole, pozvala nás všechny na svůj maturitní ples, bylo po večerech doma, nikoho k nim nevodila, se svým bráchou dokonce i mluvila o tom co se teď děje, s kým se stýká, jen o drogách nemluvila...Měli jsme z toho všichni dobrý pocit, ale jak se říká "ticho před bouří"... o víkendu to opět začalo být "horké"... chtěla někam se mnou zajít,ale neozvala se, přestala opět komunikovat a včera se odstěhovala od mamky, ke svému příteli s kriminální minulostí a asi i přítomností (před cca 1/4 rokem ho pustili)... mamka si pořád myslí, že tam Evu dlouho živit nebudou, ale já mám strach aby to nedopadlo tak, že ona bude živit je... Možná jsem moc paranoidní, až moc, že? Mamka už ví, že Eva bere drogy, přišla na to sama, možná že spíš si to jen konečně připustila... takže už to ví! Ale momentálně je ve stavu, kdy jen brečí a tvrdí, že neví co má dělat. Takže teď už je to opravdu o tom naložit mamku do auta a odvést jí k někomu, s kým to může osobně probrat. Zjišťuji, že jsem spoustu věcí nenapsala, ale sem by se to stejně všechno nevešlo. Budu ráda, pokud mi někoho doporučítě s kým by to mohli probrat osobně! Díky moc za pomoc! Krásný den! Alena

Odpověděl: Bára Orlíková
Vidím, že se situace od minule velmi změnila - sestra vašeho přítele se zřejmě pokoušela nějakou dobu abstinovat (dle popisu), ale nezdařilo se jí to a podmínky doma pro její další užívání drogy asi nebyly nejvhodnější, tak se odstěhovala k příteli. Což není samozřejmě nejšťastnější řešení. Vzhledem k tomu, že chodí do školy, asi není úplně oprávněná představa, že by rodinu přítele (nebo jeho spolubydlící - teď nevím, jestli jsem to dobře pochopila), živila. Otázkou je, jak je to s tou údajnou prostitucí - zda se neodstěhovala proto, že si skutečně tímto způsobem vydělává na drogy (což není doma zcela proveditelné) a zda s tím něco její nynější přítel nemá společného. Ale to už je jen moje spekulace, která nemusí být vůbec pravdivá. No, přinejmenším teď nemusíte řešit, jak to sdělit její matce, protože se situace tak vyhrotila, že jí došlo, že dcera bere drogy - není jednoduché se s takovou skutečností vyrovnat, ale je tím otevřený prostor nějak to řešit - což v okamžiku, kdy si to rodič nechce připustit, není. Jako priorita se mi tedy nyní jeví to, jak mamince zprostředkovat nějakou odbornou pomoc - jednak by měla nějakou podporu a jednak by se v situaci lépe zorientovala a nedošlo by možná k nějakým neuváženým krokům a postupům. Takže - Našla jsem pro vás kontakt přímo v regionu vašeho bydliště: Kontaktní centrum, Nám.T.G.Masaryka 1, Příbram, 261 01, tel: 318 622 010. Nebo se můžete obrátit na pražská zařízení - ale přec jen to je pro vás asi trochu z ruky. Doporučila bych vám nejspíš pražské Kontaktní centrum SANANIM nebo konzultace pro rodiče v Denním stacionáři SANANIM nebo o. s. ANIMA, které se zabývá pomocí rodinám závislých. Kontakty najdete na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa první pomoci (a zadáte ve vyhledávání Prahu). Zatím přeji hodně štěstí a ldyžtak napište, jak to vypadá.