Závislost na pervitinu
Sára
Dobrý den, má takový problém, jeden můj příbuzný se za posledních pár měsíců velice změnil. Pracuje na diskotékách, každý víkend, přes týden pracuje ve své práci. Pořád se mi zdálo divné, že ten dotyčný člověk, vůbec přes víkendy nespí, anebo tak dvě hoďky a pak zase normálně funguje přes týden v práci a spánek nedohání. Dřív moc pil a po práci na diskotékách prospal celý víkend. Ale později se to změnilo. Byl stále nějaký roztěkaný a hlavně pomalu přestával komunikovat s rodinou. Má nové kamarády, které samozřejmě neznám. Tak jsem to nevydržela a dotyčného se zeptala jaké má zkušenosti z drogou. Po chvíli pláče a hysterického záchvatu, mi dotyčný řekl, že to chtěl jenom zkusit, ale nakonec mi přiznal 3 dávky a pak že si to poprvé vzal před třemi týdny, a že už si to nikdy nevezme. Nevím, zda mám vůbec takovému člověku věřit, jestli mi říká pravdu, a hlavně nevím, jak to mám řešit? Zkusit, podle mě neznamená třikrát, ale na to jsem nezískala odpověď proč to bylo třikrát? Mám strach, aby dotyčný nebyl již závislý, protože podle mě to nebylo pouze třikrát? Chtěla bych poradit, jak tomu dotyčnému pomoci, aby to nezašlo dál?

Odpověděl: Jakub Minařík
No, za 3x se závislost nerozvine, to trvá několik měsíců - na druhé straně - podle toho co píšete, tak příbuzný má problémy s návykovými látkami mnohem déle, když budu počítat i aklkohol (alkohol je tvrdá droga). I s tím pervitinem to asi trvá mnohem déle, než 3x, zdá se, nebo bych alespoň odhadoval, že tak dlouho, jak dlouho nepotřebuje po těch diskotékách odpočívat. Pervitin je totiž silné psychostimulans a člověka zbavuje potřeby spánku, což by odpovídalo vašemu popisu. Také ta změna chování by do toho seděla. Moje zkušenost je, že okolí si užívání drogy všimne tak asi po 1,5 roce - ta zkušenost sic pochází od rodičů dětí, které měli problémy s pervitinem - ale i když to nebyli rodiče a děti, tak to bylo hodně podobné. Takže se bojím, že vaše obava aby se to více nerozjelo je celkem bezpředmětná. Rozjetý to už je. Takže asi zbývá zvážit, co s tím dál. Na vašem místě bych se pokusil zjistit více informací. Asi pokud na příbuznáho uhodíte, tak z něj vypadne nějaký pravděpodobnější scénář toho, jak to bylo. V druhé fázio bych našel nějaké centrum, kam se můžete zajít poradit a je blízko vás. A s nimi bych pak koordinoval další kroky.