Lzive a utkvele predstavy -alkohol ?
Tereza
Dobry den, rada bych se zeptala, zda je mozne pozitim alkoholu vyvolat jakysi "mozkovy proces", kdy dotycny svym blizkym -svemu okoli sdeluje lzive katastroficke"pribehy?!Co tim myslim.... Muj otec inklinuje k piti alkoholu, je tezke si priznat, ze do jiste miry se da oznacit za "lehciho" alkoholika. To, ze clovek, ktery pozil vyssi mnozstvi alkoholu muze byt agresivni, blaboli atd. je pro me pochopitelne, ale u meho otce se cas od casu projevi po poziti alkoholu stav, kdy nam sdeluje skutecnosti, ktere jsou evidentne lzive, o co horsi je, ze Vam sdeli i nesmyslne detaily, ktere nemaji hlavu a patu, ale o jejich pravdivosti je zcela presvedcen. Jsou to vsak, bohuzel skutecne silene historky..napr. ze zastrelil cloveka ci byl hospitalizovan s vaznym zranenim. Jsou to desive lzive pribehy, ktere me vzdy neuveritelne rozhodi. Pokud mohu soudit - tento stav vetsinou se rozebehne az po delsi dobe, co pil. Je to zvlastni psychicky stav, ktery nevim, cim je zpusoben? Muj otec jiz je strasi pan, tudiz se desim, zda toto neni projev ci upozorneni, ze neco neni vporadku a ve spojitosti s alkoholem se mu v hlave spusti jakysi "chemicky proces"... Je nejake vysvetleni k takovemu chovani? Je to zpusobeno alkoholem ci se jedna o nejakou nervovou ci psychickou poruchu? Mam proste jen o nej strach. Dekuji predem za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
Zaveďte otce k psychiatrovi, nebo k praktickému lékaři. To co popisujete vypadá nejspíš jako konfabulace, které se objevují při těžkém poškození mozku alkoholem. Prostě člověk si nepamatuje co se s ním děje a tak si vymýšlí a to co si vymyslel si nepamatuje a vymýšlí si dál. Doplňuje tím mezery v paměti. Říká se tomu Korsakovova psychoza. Mohlo by se jednat samozřejmě i o něco jiného - deprese, ... Rozhodně se jedná o VÁŽNÝ STAV S POTENCIÁLNĚ NEPŘÍZNIVOU PROGNOSOU, tak tu návštěvu psychiatra raději neodkládejte. P.s. Držím palce ať to dopadne dobře. V tomhle případě doufám že se se svou diagnosou pletu.