Marihuana/konopí
Rogi
Nevlastní syn se zápalem intenzívně pěstuje rostlinu vyhlížející jako marihuana. Tvrdí, že se jedná o technické konopí. Této oblasti jsem se nikdy nevěnoval, nepřišel jsem s ní do styku a proto nemohu posoudit nebezpečnost jeho jednání. Je způsob jak poznat, zda je rostlina nezávadná, s nízkým obsahem psychotropních látek nebo raději preventivně použít silový způsob a rostliny likvidovat a prohloubit tak již značně oslabenou komunikační rovinu?

Odpověděl: Pavel Kubů
Technické konopí zpravidla nedisponuje bohatým samiččím květenstvím, tzv. paličkami, které je jedinou částí rostliny obsahující dostatek psychotropních látek k intoxikaci. Květenství se však naplno vytváří až v poslední fázi růstu rostliny, cca od srpna. Do té doby v podstatě nelze bez laboratorní analýzy spolehlivě rozhodnout zda se jedná o technické konopí nebo o kultivar určený ke konzumaci. S ohledem na popisovaný intenzivní zápal pro pěstování rostliny Vašeho syna bych si dovolil tipnout, že nepůjde o technické konopí - to se obvykle pěstuje na velkých lánech pro průmyslové využití a nepotřebuje takřka žádnou péči, protože se jedná v podstatě o plevel. Stejně tak kultivary určené ke konzumaci a přizpůsobené českému klimatu žádnou zvláští péči nevyžadují a v podobně vlhkém létě jako letos bez problému dorůstají do požadované kvality. Ohledně použití silového způsobu Vám nezbyte než se spolehnout na svůj úsudek nakolik si můžete dovolit prohloubit již značně oslabenou komunikační rovinu. Podle mého názoru silové řešení této situace za další narušení komunikace se synem nestojí, ovšem máte samozřejmě nárok toto řešení zvolit. S rizikem že syna spíš pouze utvrdíte v pubertálním přesvědčení, že rodiče zřejmě žijí na jiné planetě a nemá tudíž většího smyslu hovořit s nimi o motivech svého jednání v této ani v jiných věcech. Dle platné legislativy je pěstování konopí nelegální, ovšem zákon, který rozděluje drogy podle jejich skutečné nebezpečnosti pro společnost (konopí je řazeno mezi drogy s nejnižšími riziky) a povede k faktické dekriminalizaci pěstování konopí pro vlastní potřebu byl již schválen vládou a během podzimu jej bude projednávat poslanecká sněmovna. Další info o problematice konopí naleznete na stránkách drogové poradny v sekci Cannabinoidy nebo na http://www.drogmem.cz/html/memy/vliv.htm či www.dimenzekonopi.cz .