stíhačka
brezák
dovolím si obrátiť sa na Vás s prosbou o radu a odporúčanie. Môj brat podľa vlastného tvrdenia a podľa tvrdenia jeho kamarátov vyše jedného roka (možno až dva roky) šňupal pervitín. Ku koncu vraj 2-3 krát do týždňa(neoverené). Podľa jeho slov už cca 2 týždne je čistý. Toto sa snažím nenásilne overiť. Problém je ten, že trpí paranoidnými stavmi (sleduje ho tajná služba, polícia, výpalníci a pod.), ktoré ako som sa dočítal hlavne na webe, sú s užívaním pervitínu spojené. Problém je protichodnosť informácií. Niektoré uvádzajú že tieto stavy nastávajú pri užívaní a niektoré že pri abstinencii. Podľa môjho pozorovania pri rozhovore (oči) nebol vo chvíli keď tieto paranoidné reči viedol našňupaný. Dovolím si Vás poprosiť o radu, či tieto paranoidné stavy nastávajú pri užívaní alebo aj po vysadení drogy, či pri abstinencii odoznejú samovoľne alebo je potrebná odborná pomoc. Ďakujem.

Odpověděl: Jakub Minařík
Paranoidní stavy jsou typicky spojené s užíváním, po vysazení nastávají zřídka. Pokud jsou toxické příčiny, tak obyčejně odezní sami po vysazení pervitinu a to + - do týdne až 14 dnů (nebo se alespoň podstatně redukují). Pokud nezmizí, tak: 1. Buď bratr neabstinuje, 2. nebo se jedná o jinou psychickou poruchu, která mohla vzniknout v souvislosti s užíváním drog, nebo i náhodnou koincidencí. Osobně bych ale podle toho co píšete tu náhodnou koincidenci skorem vyloučil. Nejčastější příčinou je, že to s abstinencí není tak jak postižený tvrdí. Každopádně bych doporučoval konzultovat stav s psychiatrem. Bratr muže být nebezpečný sobě, i lidem kolem sebe. Možná by bylo rozumné ho v tomhle stavu někam zavřít, dokud to nepřejde. Přeju pevné nervy.