Experiment s marihuanou
Sedmikráska
Mám dceru, o které jsem se od kamarádky dozvěděla, že občas (nevím jak často) kouří marihuanu. Nikdy jsem se s tím nesetkala a proto bych chtěla poradit, jak se zachovat. Potřebovala bych si nějak ověřit, zda to je pravda a pokud ano, jak je to vážné, ale nevím jak na to. Jsou nějaké náznaky, které by mi pomohly k odhalení? Nechci na ni uhodit rovnou, abych ji nevyplašila a zároveň nechci prozradit zdroj svých informací. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Kouření marihuany vážné být nemusí, ale také může. Záleží na okolnostech. Pokud je dceři 14, končí ZŠ a hulí denně – vnímal bych situaci jako poměrně vážnou. Pokud však dcera studuje VŠ a je jí 21 a hulí tu a tam, spíše bych měl tendenci to vnímat jako benigní a nedělal bych si moc starosti. V každém případě, než se pustíte do nějaké akce, zkuste si přečíst něco o marihuaně na internetu, možná se zkuste podívat na nějaké dotazy do poradny. Je tam spousta zkušeností. Každopádně bych se pokusil na vašem místě s dcerou promluvit. Pokud je informace jistá, tak to můžete dceři oznámit s tím, že si s ní chcete o tom promluvit. Zdroj prozrazovat nemusíte. Pokud se mě někdo z mých pacientů ptá, kde jak jsem se dozvěděl, že relapsoval, tak mu většinou řeknu, že se prostě dříve nebo později dozvím všechno. Můžete zvolit stejný postup. Není asi nezbytné na ní nějak nepřiměřeně tlačit, spíše jí zkuste před to postavit a nechat jí čas, aby to mohla nějak strávit. Pokud vám budou hvězdy nakloněny, tak se podaří téma otevřít a hovořit o něm. Na vašem místě bych se zajímal o tom jaké to je, co se vlastně při tom děje …. Dcera vás bude moci poučovat a tak se nejvíc dozvíte. Pokud dcera informaci rezolutně popře, jste v blbé situaci. Pak bych se asi choval podle okolností. Pokud je dceři kolem 18, všechno funguje jak má, doma i ve škole nejsou problémy, … tak bych asi nějakou razantnější akci nepodnikal. Mohla by všechno jen zkomplikovat. Spíše bych vyčkával. Marihuana je přece jen měkká droga s mnohem menší mírou rizika než jiné drogy, včetně alkoholu (alkohol je tvrdá droga). Pokud by se situace zhoršovala, tak vám nezbude než začít nějak tlačit. V tom případě asi napište. Asi bychom se pokusili něco vymyslet podle situace. P.s. Možná vás uklidní informace, že když někdo začne experimentovat, nebo i pravidelně kouřit marihuanu, neznamená to, že začne automaticky brát jiná drogy. Většina lidí s drogama skončí stejně jako začala. Prostě je to přestane bavit a tak toho nechá. Nebo je třeba jen jednou vyzkouší, zjistí, že sem jim to nelíbí a nepokračují. Závislých se stane jen zlomek. Největší riziko v tomto ohledu představují cigarety a alkohol. Protože jsou celospolečensky akceptované a na abstinenty si lidé dívají jako na divné pavouky.