dcera - pro dr. Minaříka
BL
Dobrý den,všimla jsem si,že radíte dobře rodičům,co mají problémy s dětmi,co berou drogy,proto se na vás také obracím.žiji sama s dcerou(bude jí 17).Mám podezření,že bere amfetaminy,zpětně si uvědomuji,že to může být tak 6 měsíců.Nezhoršila se ve škole,ani nezměnila zájmy.O víkendu se chodí bavit,vrací se ve 4 ráno,ale nejde pak spát.Uklízí si v pokoji(často s nesmyslnou důkladností),čte nebo pracuje na počítači.Přes den pak nevypadá unaveně,naopak,je příjemná,upovídaná, připadá mi,že má větší zorničky,ale tvrdí mi,že to je tím,že kouřila trávu.Moc se mi to nezdá, s konopím mám osobní zkušenosti.Jinak hovoru na toto téma není přístupná.Mrzí mě to,dříve se mnou mluvila o všem.Jak zjistit pravdu? A jak potom s pravdou naložit?Nejsem nakloněna testování ani prohlížení věcí nebo čtení sms.Udělala jsem chybu,když jsem před rokem přivřela oči nad tím,že 1x týdně kouří trávu? Děkuji předem za radu

Odpověděl: Jakub Minařík
Těžká situace. Asi by stálo za to něco udělat před létem, neb to by se dcera mohla pěkně rozjet a po létě by mohla mít vážné problémy. Také bych souhlasil s tím, že to vypadá na amfetaminy. Pokud někdo dorazí z party nad ránem a s nesmyslnou důkladností uklízí – tak je to skorem na beton. Typoval bych nejspíše pervitin. Mohla by to být i Extáze, té by muselo být celkem dost. Napadají mě 2 varianty: 1) Možná by stálo za to o tom s dcerou důkladně promluvit. Možná, že když dcera pochopí, že vaše podezření je skutečně velmi vážné, tak zkusí něco změnit. Může to být obtížné v situaci, kdy se dcera hovoru o drogách vyhýbá, na druhé straně, možná by se i to přimhouření očí nad hulením mohlo k něčemu využít. Nevím také, jestli dcera o vaší osobní zkušenosti s marihuanou ví. Pokud ano, může to být +, pokud ne, tak už jí to neříkejte. Každopádně, můžete dceři naznačit, že problematice rozumíte na poměry rodičů nadstandardně (a z vašeho dotazu se zdá, že tomu opravdu rozumíte nadstandardně). A taky že víte, jak vypadá intoxikace marihuanou a jak vypadá intoxikace pervitinem a užití drogy ve většině případů bezpečně poznáte. Můžete na to konto dceři vysvětlit, že pokud občas hulila bylo to pro vás + - přijatelné a že jste proto nad tím přivřela oči. Pokud však užívá jiné drogy (včetně nadužívání alkoholu), přijatelné to pro vás není. A pokud to bude pokračovat, tak se může stát, že prázdniny nestráví s partou na party, ale v Psychiatrické léčebně, na ústavní odvykací léčbě. Braní dceři v téhle situaci dokazovat nepotřebujete (myslím testy, …), protože to poznáte. Celá strategie spočívá v tom, že dcera se s hrozbou rizika bude muset nějak srovnat. Tlačíte jí ke zdi. A zkušenost ukazuje, že většina lidí přestává brát sama. a) Musí být ale jednoznačně patrné, že tomu fakt rozumíte. Přečtěte si pro jistotu texty o drogách které jsou na těchhle stránkách. b) Musíte být poměrně rázná, nepřipustit diskusi, spíše to dceři oznámit. Současně jí nabídnout, že si o tom můžete promluvit, pokud bude chtít. A také dceři nabídněte pomoc. c) Tlak musí být soustředěný, asi bych dceři před odchodem za zábavou naznačil, aby to nepřeháněla. Nebo aby zůstala doma, pokud chce. Ponechte to jako návrh, ne jako zákaz. d) Pokud se situace nezmění, nebo se bude zhoršovat, nezbyde než dceru naložit a odvést do léčebny. Možná není nezbytné, aby si jí tam nechali, ale každopádně to bude velmi důrazné varování. 2) Zasáhnou razantně rovnou. Zakázat dceři chodit o víkendech ven, testy moči, … event. léčbu. Osobně bych se klonil spíše k variantě 1). Protože máte myslím dobrou startovní pozici, dcera na tom asi není tak zle (nejspíše bere víkendově). Existuje mezi vámi o drogách nějaká nepsaná dohoda. Dcera je dospělá, má právo učinit svobodné rozhodnutí a je za něj také odpovědná. Jedno z těch rozhodnutí vede chtě nechtě k tomu, že bude mít vážné problémy. Ví to ale předem, je to fér. S dcerou ale udržíte kontakt, zůstává tam prostor pro vyjednávání. Situace se může krátkodobě zhoršit. V tu chvíli asi dcera bude potřebovat vaši pomoc. Pokud zvolíte řešení 2) – dcera je spíše dítě a vy přebíráte veškerou odpovědnost. Kontakt s dcerou nejspíše narušíte. P.s. Promyslete to a klidně napište. Nemusíte něco provést hned tento týden. Má to čas. Držím palce. Jo a nedělejte si starosti, zda něco byla chyba, nebo ne. Důležité je co bude. :-)