jitka
Jak dlouho musí člověk brát drogy (heroin) aby se stal závislý? A komu je doporučená subst. léčba subutexem, jsou to lidi málo nebo hodně závislý? A jak dlouho taková léčba trvá a je úspěšná?Proč se ptám - kamarádka říkala, že brala 3 měsíce a ted je rok na subutexu, ale zdá se mi že to kromě toho bere ještě další věci, má hrozný změny nálad, maminka jí pořád někde po nocích hledá, vyrůstali jsme spolu a mě ničí, když vidím co se děje. Ona se odmítá o tom bavit, že jsme se proti ni spikli a že potřebuje důvěru aby vše překonala, ale podle toho jak se chová si myslíme, že bere ještě další věci a moc se o ní bojíme, máte plno zkušenosti s touto problematikou, poraďte mi prosím, jakým způsobem jí přimět k tomu, aby o tom začala mluvit a jak jí potom pomoct...děkuju...a hlavně nepiště abych nezačala brát taky, protože já tyhle věci úplně nenávidím..

Odpověděl: Jakub Minařík
Vyrobit si závislost na heroinu trvá podle mé zkušenosti alespoň několik měsíců. Obyčejně s tím člověk zpočátku pár měsíců jen tak koketuje, pak postupně začne brát denně a pak terpve najednou zjistí, že má odvykací stav. Při dnešní kvalitě heroinu to platí dvojnásob. Nasazovat dlouhodobě subutex kvůli závislosti po 3 měsících užívání je trochu předčasné, ale možná měl k tomu kolega(-yně) ještě jiné důvody než závislost. Rozhodně vývoj, kterým se to ubírá, není dobrý. Pokud kamarádka bere už rok a nefunguje to a stav se zhoršuje, tak si myslím, že by to chtělo zasáhnout. Asi by se o to měla pokusit její matka, nebo otec a promluvit si s lékařem, ke kterému kamarádka chodí. Spolehlivě to platí, pokud je kamarádka mladší 18-ti let. Informace, že to nefunguje, může být velmi důležitá nebo alespoň pro mě by taková informace důležitá byla. Asi bych postiženému subutex hned nevysadil, ale zvýšil bych tak, aby se to někam posunulo. Určitě je pravda, že z hlediska lékaře, který předepisuje, nemusí být obtíže na první pohled vidět. P.s. Věřím vám, že nezačnete, ale přece jen si neodpustím poznámku: a) Nenávist k drogám ještě není záruka. Mám mezi pacienty mnoho lidí, kteří drogy nenáviděli. b) Drogy, včetně těch legálních, plní spoustu důležitých funkcí jak v lékařství, tak ve společnosti. Je možná lépe to pochopit a vyrovnat se s tím. Určitě je to smysluplná cesta k tomu s tím něco udělat. Jak u sebe, tak u svých blízkých, tak ve společnosti.