Alkoholička
Petr
Dobrý den, chtěl bych Vás touto cestou požádat o radu v souvislosti s mou tchýní a její závislostí na alkoholu. V lednu letošního roku ukončila po dlouhém přesvědčování první tříměsíční protialkoholní léčbu v Kroměříži. Nějakou krátkou dobu nepila, ale v současné době pije snad ještě víc než předtím. V posledních 14-ti dnech dokonce jen pije a ani nejí, prý proto že nedokáže nic pozřít. Dokonce prodělala myslím poprvé epileptický záchvat, ale odmítla odjet do nemocnice s přivolanou záchrankou. Je z ní absolutní troska jak po fyzické tak psychické stránce, ale jakoukoliv odbornou pomoc odmítá. Snažili jsme ji dokonce zabránit v přístupu k alkoholu, ale vždy si nějaký zajistila a máme podezření, že pije i alpu. Máme obavy o její život, protože alkohol dokonce již kombinuje s léky. Ke všemu jinému je apatická, jen kouří, pije a spí. Dá se v naší situaci vůbec něco dělat když nám všude říkají, že musí být její souhlas. To je jen v krátkosti popis naší situace. Předem děkuji za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
V tomhle případě je rada těžká. Tchýně by měla podstoupit novou protialkoholní léčbu, v tom máte pravdu. Otázka je, jak ji na takovou léčbu dostat. V tomto ohledu jsou možnosti myslím omezené. Existují sice možnosti jak to udělat, ty jsou ale obyčejně vázány na vážné poškození způsobené alkoholem, kdy už má člověk poškozený mozek do té míry, že není schopen rozpoznat situaci kolem sebe a je nebezpečný sobě a okolí. Pak existuje samozřejmě možnost takového člověka i nedobrovolně hospitalizovat. Myslím ale, že tak špatně na tom vaše tchyně zatím není. Druhá varianta je pokusit se jí její pití maximálně znepříjemnit. Podobně to funguje i u dětí, které berou drogy. Tchyni asi nevyhodíte z domu a myslím, že by to bylo i nebezpečné. Nabízí se ale varianta se s ní stýkat jen za účelem kontroly, zda není v ohrožení života dát jí jednoznačně najevo, že pokud bude pokračovat stávající situace tak je nepřijatelné se s ní nadále stýkat jinak, než jsem uvedl. Někdy takhle startegie celkem pomáhá, protože člověk v tu chvíli ztrácí své nejbližší a to bývá signál k tomu něco změnit. Lépe asi poradit neumím. Situace kterou popisujete je opravdu špatná.