alkohol
Petula
Dobrý den, žiji v rodině mého přítele, jehož otec začal před 30ti lety s alkoholem. Po 10ti letech se z něho stal alkoholik. Měl 3 epileptické záchvaty, užívá na to prášky. Nejhorší je, že obodbí, kdy pije nastává s čím dál kratšími mezerami. Po 1. a také posledním léčení vydržel nepít 3 roky. Nikdo ho nedonutí, aby se šel léčit. Nepřizná si to... Bohužel to odnáší i rodina. Mě chtěl minulý rok znásilnit, ale naštěstí přišla jeho žena chvíli před tím, než k tomu došlo. Včera na mě křičel, že mě zabije a běžel za mnou, můj přítel ho zadržel, ale má velkou sílu, i když byl hodně opilý a snažil se mě znásilnit, neměla jsem šanci. Je to pro mě velmi těžké žít v takové situaci. Ráda bych mu pomohla, ale nevím jak. Chtěla jsem se ještě zeptat, jak se mohu bránit vůči člověku, který je opilý. Prý nemá žádnou odpovědnost, takže když ublíží mě, tak za to prý nezodpovídá a pokud se budu bránit např. pepřovým sprejem, tak to odnesu já... Prý nejde člověka zavřít do protialkoholní léčebny bez jeho souhlasu, ale já se bojím, co se tu bude opakovat nadále... Děkuji moc za Vaši odpověď, opravdu si ji moc vážím a budu na ni čekat každou minutu Petra

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že není pravda, že není odpovědný a vy jste zodpovědná za to, co mu provedete v sebeobraně. Pokud byste chtěla mít v tomhle úplně jasno, tak směrujte dotaz buď na právní poradnu ANO a nebo směrujte dotaz na Báru Orlíkovou. Ale pokud se dobře pamatuju, tak opilý člověk je za své chování odpovědný a to setsafra, vyjma některých vyjímek, které jsou velmi vzácné. Znalci by museli při vyšetření dojít k závěru, že byl v době činu neschopen rozpoznat závažnost svého jednání. A to, pokud byl jen ožralý jako prase, (dáma promine), k něčemu takovému rozhodně nestačí. Pokud se budete bránit proti brachiální násilí nebo znásilnění, tak použití obranného spreje by bylo možné považovat za adekvátní. Zákon v tomto ohledu myslím stojí na vaší straně. Také není docela pravda, že nemůžete zasáhnout. Myslím, že situace se týká celé rodiny. Pokud se váš tchán chová tímhle, myslím naprosto nepřijatelným způsobem, můžete na něj společně zatlačit. Například tím, že mu pohrozíte, že pokus o znásilnění oznámíte. Za to by šel do vězení. Myslím, že v té domácnosti, kterou popisujete, musí všichni docela trpět. Pokud se ostatní postaví v tomhle ohledu na vaši stranu, tak tchánovi nezbyde nic jiného než se podřídit. Vím že je to tvrdé, ale myslím, že je to jediný rozumný postup. Nebylo by asi nejlepší čekat než vás nebo někoho jiného zabije. A pravděpodobnost, že se to bez léčby zlepší je myslím nulová. Zkuste dát mou odpověď přečíst partnerovi a ostatním členům rodiny. P.s. K tomu nedobrovolnému umístění - nedobrovolně lze do lěčby umístit někoho, kdo je nebezpečný sobě, nebo svému okolí a to způsobem bezprostředním. Pokud se na vás vrhne a křičí že vás zabije a váš partner ho musí chytit a bránit mu v tom, tak to je rozhodně bezprotřední ohrožení druhého. Můžete klidně zavolat policii a záchranku a nechat ho nedobrovolně odvézt. Plolicie v takové situaci musí adekvátně zasáhnout.