testy
Iva
Vážený pane doktore, minulý týden jsem otestovala dceru na požití drog (utekla z domova a 5 dnů byla pryč),testy byly negativní, ale dnes jsem dostala od někoho SMS zprávu, že moč, kterou nám dala byla od našeho psa a prý si máme dát pozor na opiáty. Jsem v šoku a nevím jak dál. Samozřejmě testy ihned zakoupím znova, ale nevím, zda by nebylo vhodnější to řešit přes nějakou laboratoř. Také jsem slyšela o testech ze slin. Nevíte jaká je spolehlivost a cenová dostupnost ? Píšu poněkud zmateně, ale už teď přemýšlím co dál v případě pozitivního výsledku. Podotýkám, že je ji 15 a půl roku, ve škole problémy nemá, bohužel jsou tady ty její útěky. U psychiatra, případně psychologa jsme s ní zatím nebyli, i když vím, že jsme to asi měli udělat dávno. Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Asi bych psychologa doporučil. Také je možné navštívit nějaké protidrogové zařízení a testy nechat udělat tam. Dceru odeberou pod dohledem (což také není úplně 100%, ale kontrolovaný odběr je přec jen jistější) a otestují. Není to sice úplně standardní (testy jsou celkem drahé), ale ta možnost tady je. Výhodou je, že vám situaci pomohou hned řešit. Protože mít v ruce pozitivní test je věc jedna a vědět, co s tím, druhá. Pokud jste z Prahy doporučuju Denní stacionář Sananim, kontakt je v rubrice kontakty. A najdete tam i kontakty na zařízení po celé ČR. Ohledně spolehlivosti testů - jsou screeningové, tzn. mohou být falešně pozitivní. Proto by je měl interpretovat někdo, kdo se v tom vyzná. Laboratorní vyšetření s konfirmací je záležitost několika tisíc korun. Testy ze slin jsou také dostupné, ale je u nich kratší doba záchytu, než u testů z moči. V podstatě fungují jen tehdy, když je člověk akutně intoxikovaný, což stejně poznáte. Jinak pozitivita heroinu přetrvává několik dní, ale pokud dcera náhodou užívá opiát s jinou chemickou strukturou (subutex, metadon), tak je třeba použít speciální test, nebo poslat moč do laboratoře. No, myslím, že toho je taky celkem hodně. Kdybyste měla nějaké dotazy, klidně napište. P.s. Přeju pevné nervy. :-)