rozšířené zorničky
Lenuile
Dobrý den, můj syn má v poslední době často rozšířené zorničky. Nejsem naivní a tak mě jako první napadlo, že bere drogy. Ale Honzík se tak vůbec nechová (zatím nechodí ani do hospod, malou spotřebu peněz...) a měl k drogám vždy spíše negativní vztah. jedna lékařka mi řekla, že by to také mohlo být z nějakých kapek do očí (má na alergie a záněty apod.) nebo léků. A tak byste mě pomohli, kdybyste mi napsali které běžně dostupné nebo volně prodejné kapky nebo léky by to mohli způsobovat. Moc děkuji, H.

Odpověděl: Jakub Minařík
Na to, které oční kapky dělají rozšíření zornic by se bylo asi lépe ptát lékaře, který mu kapky předepisuje. Je jich velké množství a vždycky je třeba se ptát na konkrétní lék. Jinak byste tuhle informaci taky našla na příbalovém letáku. Jinak mám zkušenost (i vlastní) že zornice může mít člověk rozšířené i jen tak, bez kapek. Fyziologicky při přechodu ze světla do tmy. Pokud si toho většinou všimnete doma, když se syn vrátí ve dne z venku, tak je to úplně normální. Zrak celkem velmi citlivě reaguje na změny v intenzitě světla a přizpůsobuje se. Většinou si to ani neuvědomíme. Taky mě napadá, že některé léky na alergii mohou rozšíření zornic způsobit. Opět byste našla informace v příbalovém letáku, nebo by vám poradil alergolog. Z drog rozšířené zornice dělají stimulancia (pervitin, kokain, extáze, ...) nebo se může mydriáza (tak se rozšíření zornic jmenuje latinsky) objevit když člověk abstinuje od opiátů. Změna reakce zornic bývá ale obyčejně doprovázena celkovou změnou v chování a fungování. Zkuste si přečíst články o drogách, které jsou na těchto stránkách, třeba budete moudřejší. Také se můžete zajít někam poradit. Kdybyste měla zájem, napište, rád vám zkusím vyhledat kontakt. Je lépe mít jistotu, než se zbytečně stresovat a přenášet to na lidi kolem sebe. P.s. vzhledem k tomu, co píšete bych spíše tipnul, že to je v pořádku. Je to ale jen odhad. :-)