Bratr
Bratr, 19 let, žije s matkou, studuje 2. ročník střední školy (3tím rokem). Vztah s matkou - agresivní chování vůči matce, zkratové jednání, sprosté nadávky,lítostivé výlevy. Matka jej neustále chrání a obhajuje. Vztah s otcem - časté návštěvy za účelem získání peněz, otec ho podporuje, ale chce výsledky ve škole. S otcem časté střety, po kterých více přilne k matce. Má tendenci otce využívat (př. otec se s ním učí látku do školy a ještě mu dává kapesné, auto, atd.) Vztah bratra k ostatním členům rodiny: pokud je možnost získat peníze, je milý a rozumný, pokud není možnost cokoli získat, nemá zájem Vztah ke kamarádům: asi v tomto věku normální, kamarád je víc, než matka / otec Škola: mnoho absencí, špatné výsledky, nerespektování autority učitele Chování: povýšené, suveréní na stranu druhou ale zbabělé; sklony k agresivnímu a zkratovému jednání Problémy: mariuana, kokain Prosím, poraďte nám, jak máme postupovat, abychom ho přivedli na správnou cestu. Už asi dva roky se celá rodina usilovně snaží, ale výsledky nejsou, naopak, situace začíná být horší a neúnosná. Co máme dělat? Máme se obrátit na psychologa? Máme bratra dále podporovat, nebo mu nabídnout realitu (práce, nájem, starost o jídlo, oblečení, atd.)? Děkuji Vám předem za odpověď Helena

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, velmi přesně jste popsala poměrně častou situaci, jak to tak bývá v rodinách, kde někdo bere drogy. Trošku v něm chybí Vaše pocity, ale z toho, že už se všichni dva roky snažíte situaci změnit, usuzuji, že jste už asi taky dost vyčerpaní, ne? Vypadá to, že by byla třeba nějaká změna, když dosavadní postup nezabírá. Myslím, že Váš nápad postavit ho trochu do reality není vůbec špatný. Opravdu by ale bylo třeba asi znát trochu víc podrobností. Nevím třeba, jestli by byl ochotný k psychologovi jít? Jestli by byl ochotný jít do nějaké poradny s celou rodinou, protože potíže jsou evidentně nejen v drogách, ale i ve vzájemné komunikaci, kterou asi drogy hodně ovlivňují? Rozhodně ale pokud využívá veškerý konfort společného bydlení, auta, peněz, pomoci apod., měl by v 19 letech také něco na oplátku nabídnout, minimálně nebýt na všechny sprostý. Také mi není úplně jasné, co je hlavní problém - to že se k vám všem špatně chová nebo to že bere drogy? Už tím musíte být za takovou dobu určitě dost vyčerpaní, tak by možná nebylo špatné najít nějakou odbornou pomoc i jen pro sebe, např. rodičovskou skupinu pro rodiče a příbuzné uživatelů drog nebo něco podobného. Kdybyste měli zájem, ráda Vám dám kontakty. Také můžete zavolat a probrat celou věc po telefonu nebo napsat znovu, nebo se domluvit na osobní návštěvu pokud jste z Prahy. Telefon k nám do K-centra je 283 872 186. Hodně štěstí a odvahy ke změně.