Děkuju Báře
Friend
Chci jen poděkovat za informace,je opravdu hezký pocit-někomu se s takovým společenským tabu svěřit a dostat normální odpověď,kde nikdo nikoho neodsuzuje a kde má člověk pocit,že ten svět není tak černý a všichni si nehrabou jen na svým. Svého přítele jsem už párkrát navštívila,tak jsem měla možnost se tam se vším seznámit a musím uznat,že jsem asi jednala trochu ukvapeně.Nejspíš to bylo pro nás oba těžší,než jsme si představovali.Je tam sice teprve měsíc,ale zatím to vypadá nadějně.Dokonce už by mohl na víkend domů.Jenže toho se obávám-potkat staré známé.... Víte,je mi jasné,že to asi těžko můžete hodnotit,ale určitě si umýte představit psych.stav těsně před léčebnou a nynější.Před byl už tak zoufalý,protože věděl,že už to nevydrží a že léčení je jediná šance.Volala jsem do K-c.,různých poraden...,ale všude mi řekli,že pokud nebude v tak špatném stavu,aby ho přijali okamžitě,musí podstoupit nejdřív nějaká vyšetření.On samozřejmě nebyl schopný docházet do K. a postupně si vše zařizovat,tak začal provádět vše možné,aby ho chytla policie,nebo se snažil sebe dostat do stavu,kdy ho konečně mohli odvézt.Ke mně se ke konci taky hrozně choval,vždycky toho sice ve vteřině litoval,ale dokončil to tím,že ho napadlo půjčit si od mých rodičů něco cennýho,to nevrátit a vyčkávat,až po tom a po něm vyhlásí pátrání a nakonec zavřou.Samozřejmě,že ho hned našli u silnice i s nepoškozeným autem mých rodičů,vyslechli ho,ale vzápětí pustili.Ke mně už nesměl,to už jsem ho vyhodila nadobro,tak mi druhý den volal jeho táta,že ho našli pořezaného v rybníce.Tak se konečně dostal na léčení,teď prý dostává samé pochvaly za denik a dlouhé rozbory denních mott. Ale proč to všechno píšu.Nevím,jak já se ke všemu,k němu mám správně postavit.Moc mi na něm záleží,moc mi chybí,ale mám strach v něj zase doufat a věřit.Pořád mi píše,volá,ale já nevím,jestli jeho chování v posl.době bylo natolik ovlivněné tou drogou,abch mu odpustila,nebo jestli to má vůbec smysl.Je mi jasné,že on nemá zdaleka vyhráno,že ho to bude stát ještě velké úsilí. Možná,že když s těmito lidmi pracujete,mohla byste mi tak trochu nastínit,co v něm asi probíhá,nebo jak se co nejlépé zachovat.Neznáte ho,vím,ale možná podle jiných takových. Moc děkuju za možnost kontaktu a možná tak trochu malou spřízněnou duši.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, koukám, že to pro vás nebyla zrovna jednoduchá situace. Zvlášť když přítel zvolil poměrně nevhodný postup, jak se na léčení dostat. Vzhledem k tomu, že i když teď nějakou dobu abstinuje, nemá zdaleka vyhráno (jak ostatně sama píšete), nebylo by asi od věci, aby si zajistil nějaké doléčování. To je ambulantní program právě pro lidi, kteří přichází po léčbě z drogové závislosti. Klientům to pomáhá překonat první období po léčbě, které bývá dosti náročné, pomůže jim to se po léčbě stabilizovat a začít normálně fungovat. Pokud člověk doléčování vezme vážně, tak je mnohem menší riziko, že do drog po léčbě vlítne znovu. Bohužel nejbližší doléčovací centra ve vašem okolí jsou v Liberci, Ústí n. L. a Děčíně, což nevím, nakolik bude pro vašeho přítele po návratu z léčby dostupné. Pokud by teď jel na víkend domů, je nanejvýš vhodné, aby se nesetkával se starými známými, aby měl zajištěný program, který mu nedovolí se dostat mezi lidi a na místa, kde se užívají drogy a neměl by se ani dotknout alkoholu a žádných psychotropních léků (ve většině léčeben klienty vylučují z léčby, pokud si na "výjezdu" nebo "vycházce" mimo léčebnu vezmou drogu, pijí alkohol nebo užívají léky na uklidnění, na spaní nebo proti bolesti, pokud je nemají v rámci léčby v léčebně předepsané). Léčba ze závislosti neznamená jen přestat brát drogy, ale udělat velkou změnu ve svém životním stylu. Pokud ji člověk neudělá, je značná pravděpodobnost, že do drog spadne znovu. Snažte se být příteli oporou, ale nenechte se do jeho problémů příliš zatáhnout a nedělejte věci za něj. Nebudete to mít jednoduché, ani on ani vy, zřejmě to bude po jeho návratu z léčby dost vyčerpávající. Není nic špatného na tom, pokud byste se rozhodla, že na to nemáte dost energie a že nejste schopná mu již důvěřovat po tom, co se dělo v minulosti, když bral drogy. Je to samozřejmě jen a jen vaše rozhodnutí. Koneckonců, i vy sama můžete zkonzultovat s někým z odborníků situaci a své pochybnosti a obavy z toho, co se bude dít poté, až přítel dokončí léčbu. Kontakty na DC ve vašem okolí najdete např. na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa první pomoci. Zatím držím palce a kdyžtak pište, jak se to vyvíjí dál.