re2:Jakub Minarik
vesna
Dakujem pekne za odpoved. Este jeden dotaz. Vacsina zavislych si dost pokazi vztahy s ludmi, pretoze ich drogove spravanie a myslenie je sebecke a nevsimave k okolitemu svetu- jasne, ked je u nich na prvom mieste droga. Po vylieceni sa to zmeni, je to super, zrazu su taki, akych sme ich uz roky nezazili. Mame tieto ich hriechy ospravedlnit tym, ze brali drogy a zabudnut na ne? Mozu oni za to, ako sa spravali? (aj ked prave nedrogovali, to spravanie bolo rovnake- hrozne) Viem, nemame nic vycitat, len ako prekonat ten konflikt, lebo aj my (rodina narkomana) mame okrem povinnosti aj nejake prava, nie? A este jedna vec- ten hrozny strach, ci sa to zase nevrati. Ake su signaly, ze nas drahy sa dostava do rizika zlyhania v abstinencii? Dakujem a prajem Vam vela stastia.

Odpověděl: Jakub Minařík
Když někdo bere drogy, tak se často chová neúnosně, máte pravdu. To, jestli odpustíte nebo ne, je jen na vás. Vyčítat samozřejmě můžete. Ale myslím, že tím můžete mnohé pokazit. Taky mě napadá, že by asi bylo smysluplnější protestovat, když se člověk chová neúnosně. Protože když už svoje chování změní, tak to nemá zas až takový smysl. Spíš by bylo na místě ho pochválit. Signály jsou většinou až když k selhání dojde. Obyčejně se to projeví tím, že postižený přestává fungovat v činnostech, ve kterých do té doby fungoval bez obtíží. Myslím, že byste to poznali. Víte, já nějak vnímám, že vás to trápí a hledáte nějaký univerzální recept. On neexistuje. To, co ale docela dobře funguje, je pokusit se s tím druhým docela normálně komunikovat. Ono to většinou pomůže k rozpuštění napětí, pak se taky druhému snáz abstinuje a pokud dojde k problému - tak se ten, koho se to týká, častěji svěří a je otvřenější v hledání pomoci. Prostě stačí si docela normálně povídat. P.s. Držím palce. Kdyby byl problém, klidně se ozvěte. :-)