Závilosti u adolescentů
Prosím Vás o radu ohledně 14 ti letého syna. Vzhledem k rodinným výchovným problémům ( obtížná komunikace,alkohol, krádeže) a problémům ve škole( zhorující se prospěch, záškoláctví) jsem kontaktovala v posl. 6 měsících psychologa ( dlouhodobé problémy se čtením) byla vyloučena porucha učení, pubescentní chování bez nápadných abnormit , nyní jsem se obrátila na etopeda.Pro podezření z experimentování s návykovými látkami jsem před první návštěvou ověřovala moč toxikologicky - s negativním nálezem. T.č. syn absolvuje na mou žádost 2 měsíční pobyt ve středisku výchovné péče v Ostravě. V psychologicko psychiatrické výpovědi syn uvedl téměř pravidelné kouření canabisu ( minim. 1 rok), nikotin, občasný alkohol. Byla jsem informována původně o sociální závislosti, posléze o psychické závislosti syna, s nepříliš optimistickou vyhlídkou. Byla zvažována protidrogová terapie, ale nakonec od této myšlenky upustili. Doporučili změnu rodinných vztahů( jsem rozvedená, bez partnera, otec - gambler, alkoholik- o syna nejeví zájem, trvale u nás bydlí má matka - zdravotní důvody, neshody s manželem), v případě problémů výchovný ústav , ev. nástup protidrogové léčby, amb. kontroly dle naší potřeby. Prosím, jak je možné , že vyšetření moče , které by mělo detekovat k. hipuronovou minim. 1-2 týdny , neprokázalo žádnou abnormitu v našem případě ? Bydlíme v Havířově - kde se ev. kontaktovat ,vyjma pedopsychiatra, stran závislosti a terapie? Nevíte, zda-li v Havířově a blízkém okolí existuje obdobné centrum jako v Olomouci P-centrum zaměřené na léčbu a prevenci. Děkuji

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, předem se Vám omlouvám za dlouhé zpoždění odpovědi na Vaše dotazy (administrativní nedopatření). Rozhodně to nijak nekoresponduje s vážností Vaší situace a tímto Vám odpovídám souhrně na oba dotazy. Vaši otázku ohledně testu Vám nedokáži odpovědět. Ve věci je hodně faktorů - testovací metoda (laboratorní vyšetření, testové destičky...??), metabolismus, obsah účinné látky, frekvence, velikost dávky... Otázkou je také validita toto, co syn řekl psychiatrovi... Osobně si ale myslím, že otázka testování (ať je to jakoukoli metodou) je velmi ošemetná. Hodně to ovlivňuje vzájemný vztah, důvěru... Měla být až na posledním místě, nikoli na prvním. Zrovna tak ústavní výchova, nařízená léčba... Také bych se pro začátek přikláněl spíše k rodinné terapii, která je v tomto věku namístě. Problém je v tom, že aby bylá účinná je potřeba přítomnosti všech... A čeho že se vyvarovat? Určitě obviňování, zahambování, ponižování (to, že určité chování je problémové, neznamená, že je špatná celá osobnost...). Budete potřebovat hodně trpělivosti a vzájemné důvěry, která je obzvláště v tomto věku hledání namístě. Samozřejmě to neznamená pád hranic... Také bude namístě trocha vyjednávání, kompromisů a ústupků i z Vaší strany. Zkuste kouknout na www.odrogach.cz pro vice informaci a na www.drogy-info.cz pro kontakty z Vašeho okolí. Zaslouží si to více než pár řádek přes internet. Držte se a ať vše dobře dopadne. Hezký den