máma - MUDr.Pavel Kubů
Ejmy
Dobrý den pane doktore, Nevím, jestli si vzpomenete, ale asi před měsícem jste odpovídal na můj dotaz ohledně mámy.Chtěla bych vám, trochu opožděně, poděkovat za odpověď. Tenhle víkend jsem byla doma a zjistila jsem, že situace je pořád stejná, i když máma slibovala, že přestane a do telefonu tvrdí, že je to v pořádku...ale známe to, jak to je, takže řečem stejně nevěřím, i když bych chtěla. Jen mě to vždycky znova rozčílí, zamrzí a zabolí, když přijedu a vidím ji opilou. Chtěla jsem si s ní o tom v klidu promluvit. Bylo to strašně těžký, protože ze své dřívější situace jsem přesně věděla, jak ji tyhle moje kecy o jejím alkoholismu musí štvát. (a když jsem jí vylila krabici vína do záchodu musela mě asi nenávidět). A její reakce...typické - nejdřív zapírá, pak se rozčiluje, co je mi do toho, a že já sem dělala horší věci (na to nemám argument), pak slibuje, když řeknu, že nevěřím, tak začne být uvědomělá a zamýšlí se nad sebou...Je to zoufalý, protože k rozhodnutí přestat pít ji násilím nedonutím. Navrhla jsem jí možnost,aby šla bydlet tam kde jsem já,do nějakého domus pečovatelskou službou.Našla bych jí tady nějaký přijemný zařízení a byly by jsme blízko sebe.Chápu, že se jí nechce z bytu, kde prožila celej život,ale takhle se tam upije k smrti. Já teď zařizuju byt, řešíme s přítelem dost těžké životní situace a nevím, jestli mám sílu ještě pomáhat mámě, když ona to stejně odmítá. Zpátky k ní jít nechci a ani nemůžu.A stejně by to asi k ničemu nebylo... Děkuju za nastavené ucho :o) a mějte se hezky Ejmy

Odpověděl: Pavel Kubů
Nedávno byla zveřejněna studie, která hvoří o tom, že pravidelní pijáci alkoholu (nad 100 standardních nápojů měsíčně) jsou poškozováni alkoholem, ačkoliv ještě nemusí vykazovat jasné příznaky závislosti a zcela normálně fungují v rámci své komunity. Jejich mozek postupně po nerozpoznatelných částech ztrácí poznávací funkce (vnímání a myšlení), pijáci pak nejsou schopni nahlédnout skutečnost, že je alkohol poškozuje, tudíž nemají velmi silný motiv k omezení konzumace alkoholu či úplné abstinenci. Alkohol je tak vlastně svým toxickým působením na mozkové struktury udržuje v začarovaném kruhu. Rozbít tento kruh se pak v některých situacích může jevit jako nemožné. Z Vašeho mailu jsem vyrozumněl, že pro Vás by to momentálně bylo příliš složité. Rozhodnete-li se v budoucnu situaci aktivně řešit zkuste se obrátit na ošetřujícího lékaře Vaší matky. Tzv. krátká intervence, kdy lékař pijákovi vysvětlí kam jeho pravidelná konzumace alkoholu velmi pravděpodobně povede je v řadě případů úspěšná. Často tzv. sociálnímu pijanovi poskytne první upozornění, že má či brzy bude mít kvůli alkoholu vážné zdravotní problémy a vede ho k rozhodnutí začarovaný kruh přerušit z vlastní vůle. Chápu ale, že to není nijak povzbudivé, rozhodnutí je doopravdy na ní a vy možná budete v nezáviděníhodné situaci, kdy budete muset nadále bezmocně přihlížet... V tu chvíli je hodně těžké myslet na svoje starosti a život, máte na to ale rozhodně nárok. Držte se. Hezký den