rada
myška
Prosím potřebuju poradit, kde se nachází v Plzni nějaká protidrogová poradna. Mám 18-letýho syna, do nedávna jsem si myslela, že je i v tomhle "telecím" věku v pohodě, ale.....Začalo to tím, že jsem mu našla v ledvice jointa, pak zapalovač, cigarety (přestože ještě donedávna zarytý odpůrce kouření). No a teď poslední dobou se mi ztrácí doma peníze, sice po malých částkách, ale dohromady to dá docela slušnou sumu. A to dostává kapesný, pravidelně každý týden a samozřejmě i mimo to mu každou chvilku něco dám. Poslední dobou to graduje, před 2 týdny si "půjčil" bez našeho vědomí 1500 na discmana, kterého do dneška nemá, minulý týden 200 na narozeniny svojí holky a dneska jsem zjistila, že mi zmizelo během posledních 3 dnů 15 stravenek v hodnotě přes 500. Jediné co mi napadá, je, že potřebuje peníze na drogy a je mi z toho na nic. Jsme bezproblémová rodina, myslím si, že vše funguje tak jak má. Prosím dejte mi nějaký kontakt, ať vím, na čem jsem. Je možné udělat nějaké testy na přítomnost drog?

Odpověděl: Jakub Minařík
To, co píšete vypadá skutečně podezřele. Spíše kvůli ztrátám peněz, než kvůli tomu jointu. Ne že by marihuana nebyla droga, ale ztráty větších sum peněz se s jejím užíváním obyčejně nepojí. Spíše bych typnul na nějakou jinou drogu. Ale nerad bych vás děsil. Asi bych doporučil si o tom napřed se synem pohovořit. Soudím, že vše popře a pak by asi bylo na místě se dohodnout, zda by byl ochoten podstoupit toxikologické vyšteření. Pokud bude souhlasit, tak pak by bylo asi nejlépe jít za tímto účelem za jeho praktickou lékařkou, se kterou budete ale předem dohodnuti. Drogy se z moči ztrácí celkem rychle. Za tou praktickou lékařkou bych šel proto, že může být třeba výsledek ověřit - k tomu je pak třeba, aby moč byla v laboratoři, protože jen v laboratoři je možné udělat tzv konfirmační vyšetření. Screeningové vyšetření má jen omezenou platnost, existuje při něm celkem vysoká pravděpodobnost chyby, tzn. falešně pozitivních výsledků. Kdyby praktická lékařka nevěděla kam se obrátit, tak asi nejlépe na ústav soudního lékařství, který sídlí na Lékařské fakultě. Jinak by bylo asi na místě vás upozornit, že pokud bude problém na světě, tak se situace často ještě zhorší. Zatím je to celé na synovi, musí se s tím nějak porovnat a dávat si pozor a tajit to. V případě že to budete vědět, tak tahle brzda odpadne. Skoro bych doporučil v té první fázi si s ním jen pohovořit, nabídnout mu pomoc a situaci dále monitorovat. Může se stát, že se se dá do pořádku a celé to zmizí stejně náhle, jako se to objevilo. Většina lidí drogy přestane brát prostě proto, že je to nebaví, nebo jsou s tím spojené nějaké problémy. pokud by se to ale opakovalo, nebo to nezmizelo, tak bych doporučoval neváhat. Co se týče poraden, tak v Plzni funguje Kontaktní centrum, je nad divadlem pod Lampou. Asi bych se na vašem místě obrátil tam. V první fázi bez syna, zajděte se tam jen poradit, oni vám jistě řeknou co a jak. Kdybyste měla ještě nějaké dotazy, klidně se ptejte.