Kubik
Dobry den,je mozny ze se nekdo po dlouhodobem uzivani drog(konkretne pervitinu) psychicky zhrouti? A pokud ano, co delat kdyz uz na cloveku pozorujem mirne zmeny v psychice.Vim ze drogy meni psychiku od prvni intoxikace,ale kdyz to nekolik let bylo v celku normalni a najednou se clovek hrouti pred ocima....Co delat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Při dlouhodobém užívání pervitinu obvykle k takovýmto potížím dochází. Pro ilustraci si dovolím citovat kolegu MUDr. Minaříka, který sestavoval informační texty o drogách, které najdete v levé části stránky: "Při chronické intoxikaci nebo při užití velmi vysoké dávky se rozvíjí toxická psychóza ve formě paranoidně-halucinatorního syndromu (psychotické stavy podobné schizofrenii nebo paranoidní bludy, tzv. stíhy). Jako následek chronického užívání neklid, napětí, úzkost, předrážděnost, poruchy spánku, halucinace, zmatenost, panikaření, (...) a sebevražedné tendence (z textu o pervitinu)." K problémům nemusí dojít hned, ale postupně v průběhu užívání, náznaky mohou přerůst až ve stav, který popisujete. Možná by bylo na místě vyhledat odbornou pomoc, zvlášť vzhledem k tomu, že stav se bude pravděpodobně horšit, pokud dotyčný bude drogy užívat dál. Stav by se měl po krátké době vrátit k normálu, pokud pervitin vysadí, ale to nevím, nakolik je v této situaci reálné. Nevím také, jak bude postižený na nabídku odborné pomoci reagovat. Je třeba se zachovat velmi opatrně, aby si nevyložil tuto nabídku jinak, než že mu chcete opravdu pomoci. Pokud mi napíšete, odkud jste, mohu vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohli obrátit. Pokud jste z Prahy, můžete situaci konzultovat na krizové lince (283 872 186) Kontaktního centra, kde by vám jistě poradili, za kým jít. Jinak samozřejmě můžete znovu napsat do drogové poradny a uvidíme, co by se s tím dalo dělat. p.s. V případě, že by situace začala být velmi závažná - dotyčný by chtěl ohrozit na životě nebo zdraví sebe či někoho z okolí, je třeba ihned zavolat záchranku.