Ejmy
Dobrý den, mám problém s mámou. Je jí 60 let a je alkoholička. Myslím, že pila vždycky, tajně a v menším množství.Vždycky to zvládala aniž by to okolí pozorovalo. Ale posledních pár let je to horší. Došlo to tak daleko, že před nedávnem musela být hospitalizovaná v nemocnici pro selhání jater a zjistili jí cirhózu. To mě dost překvapilo, ale taky vyděsilo.Je mi jasné, že s takovou nemocí pít nesmí a musí dodržovat nějakou životosprávu. Myslela jsem, že jí to taky dojde, ale zjistila jsem, že pije dál. Nemůžu ji kontrolovat, protože žiju v jiném městě. To je také další problém, který s tím souvisí. Já sama jsem se léčila ze závislosti na drogách a po léčbě jsem se odstěhovala do jiného města a nechala mámu doma samotnou. Ona mi teď vyčítá, že pije vlastně kvůli mě, protože jsem pryč a ona nemá pro co žít. Chci se jen zeptat, jestli v jejím věku ještě pomůže (nebo je vůbec možná) léčba,třeba jen ambulantní. Nebo jestli nemáte nějakou radu, jak mám mámě pomoct, protože jestli pít nepřestane tak se pomalu zabije.Když mi neporadíte, tak aspoň dík za prostor, kde jsem se mohla vykecat :o)

Odpověděl: Pavel Kubů
Dobrý den, určitě se vypovídejte, protože to není pro Vás nic jednoduchého. O to víc, když na Vás máma přehodila "trochu" svojí odpovědnosti. Ano měla jste možná problém, ale to přeci neznamená, že musíte zůstat doma... Těžko to někdo může svalit na Vás. Je ale fakt, že při selhání jater a cirhóze jde již o samotný život. A zákonitě Vás to musí zaměstnávat... Doufám, že vážnost situace Vaší mámu nabudí k rozhodnutí přestat. Když bude chtít, léčba je možná v jakémkoli věku. Sama víte, že to jde. Rád bych Vám poradil, jak pomoci... Hlavní krok je ale na mámě a vy jí můžete být pomocníkem a průvodcem. Ale teď... snad jí dát naději že to jde, že ji neodepisujete a podle možností pomůžete... Samozřejmě kdykoli napište. Jak Vám je, co je nového... Jestli chcete kontakty na některá zařízení. A to i pro Vás. Mít v blízkém okolí někoho závislého není nic snadného. Hezký den