rada
mary
vážení,mám dceru,která ve 14 letech začala experimentovat s pervitinem.přišla jsem na to,začali jsme docházet do poradny do jiného města,kde se přiznala.Začala do poradny jezdit sama,tak jak nám to bylo doporučeno. Psychoterapeut nám sdělil, že je všechno v pořádku.Sama si zaznamenávala do kalendáře měsíc bez drog a tak dále.V její třídě některé spolužačky nechodily do školy a dcera nám to řekla.V říjnu si sama napsala omluvenku,nešla do školy.Znovu jsem na to přišla.Domluvily jsme se ,že je to naposled,že se takové věci nesmí dělat.A pořád jsem věřila.Teď už nevěřím nikomu a ničemu.Dcera je v léčebně od 1.ledna,znovu začala brát.Se školou jsme se domluvili,že ve třídě řeknou,že je dlouhodobě nemocná.A výsledek,svolaná rodičovská schůzka ,zda jsme byli přímo jmenováni ,potom nepátrám.Hlavně bylo řečeno,jaké máme zaměstnání a že dcera brala drogy.Má jít dělat zkoušky na střední školu.Vůbec nevím ,jestli jí to mám doporučit,protože v této společnosti je přece běžné říkat pravdu,Jen lékaři a prostořeké zdravotní sestry nesní prozrazovat diagnózy a ostatní dobře informovaní můžou.Jsem velmi zklamaná,nevím ,jestli mám dceři doporučit braní jiných drog,aby tuto situaci ukončila.Co vy na to jako odborníci?To je opravdu na celý život,už se tohoto označení nezbaví? mary

Odpověděl: Pavel Kubů
Bohužel realita každodennosti je občas na kilometry vzdálena manuálům správné praxe, pegagogickým příručkám či etickému kodexu profesionální mlčenlivosti. Chápu, že momentálně Vám situace připadá jako neřešitelná, zvláště bydlíte-li na menším městě. Ovšem tím, že dceři doporučíte užívání jiných drog než pervitinu, problém nevyřešíte. Možná se Vám na chvíli bude zdát jakoby přestal existovat, ale dříve nebo později budete Vy i Vaše dcera konfrontována se skutečností, že strategie vytloukání klínu klínem v řešení drogového problému nefunguje. Předpokládám, že označení, kterého se Vaše dcera nemůže zbavit, je feťák či narkoman. Myslím, že po příchodu na střední školu, tedy alespoň v kolektivu svých vrstevníku, se dříve či později této nálepky zbaví, její vrstevníci přistupují k otázce nelegálních drog poněkud benevolentněji. Otázkou zůstává zda i Vaši vrstevníci budou schopni od takového označení upustit, až se Vaše dcera vrátí z léčebny domů.