Pro paní Janu Justinovou
Rozára
Dobrý den, před několika týdny jsem se ptala, co s tím, když muj přítel má "chutě" na drogy. Odpověděla jste mi a proto se na Vás obracím znovu. Měla jste pravdu, tyhle stavy pramení z nudy. Přišel o práci a od prosince nemůže žádnou najít. Díky životu na drogách má základní vzdělání a nedodělaný učební obor. Žádnou praxi. Popsaný trestní rejstřík, zase kvůli drogám....Pokaždé, když jde o nějakou práci požádat, ztroskotá všechno na výpisu z rejstříku, případně na vzdělání, na praxi....už si nevíme rady. Téměř denně obvolává inzeráty, chodí se ptát...je mi to všechno strašně líto. Je to inteligentní člověk, šikovnej, ale nikdo mu nechce dát šanci. Udělal si řidičský průkaz, zjišťujeme možnosti dostudování, nástaveb....Chtěl by pracovat s lidma, dělat terapeuta, ale abstinuje teprve dva roky. Rád by také chodil do škol, na besedy, a mluvil tak o problému drog. Nevíme, kam se už obrátit, kdo by nám pomohl. Nemůžete nám poradit Vy? Bojím se o něj. Je to všechno velký tlak na psychiku, o to víc, že chodím do práce jenom já, a ikdyž mi pomáhá v domácnosti, stará se o mého syna, připadá si zbytečný. Moc Vám děkuji. Rozára

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, situace Vašeho přítele (která se přímo dotýká hodně i Vás) vypadá opravdu hodně bezútěšně. Je jasné, že pro muže musí být velkým problémem, že nemá práci, nedaří se mu ji najít a vlastně o něj nikde nestojí. Výpis z trestního rejstříku bývá tradičně jedním z hlavních problémů. Nevím, co tam Váš přítel má za záznamy, ale většina se po nějaké době maže. To je jedna cesta, i když trochu zdlouhavá. Druhá věc je, že i se záznamem se dá najít práce, i když ne nijak extra kvalifikovaná a ohodnocená. Například v nejrůznějších obchodních domech (hlavně ve velkých řetězch)se dá sehnat zaměstnání nebo alespoň dlouhodobá brigáda. Co pracovní úřed, je tam přítel hlášen? A dostává od nich nějaké nabídky? Může požádat o rekvalifikační kurz a dodělat si nějaké vzdělání. Pokud jde o práci terapeuta, na to opravdu abstinuje příliš krátce. Nebylo by to bezpečné ani pro něj ani pro jeho případné klienty. Spolupracovat na prevenci by ale snad mohl, zkoušeli jste kontaktovat zařízení, která se promární prevencí zabývají? Nebo třeba nějakou dobrovolnickou organizaci, když chce pracovat s lidmi? To jsou všechno jen praktické stránky věci, teď je asi třeba zaměřit se i na to, jak předejít případnému relapsu, tedy znovu užití drog. A tady si myslím, že by mu právě mohlo pomoci kontaktovat znovu doléčovák nebo nějakého jiného odborníka. Možná máte pravdu, možná je to fakt jen kvůli nudě a tomu, že nemá práci. Co když ale ne? Myslím, že by si jeho chutě zasloužily víc pozornosti. A jak Vy to celé zvládáte? Máte někoho, s kým můžete všechnu tu zátěž bez omezení probrat? To je také velmi důležité, jestli máte být oporou jemu, starat se o syna, chodit do práce a kdo ví co ještě! Myslete i na sebe.Pokud byste potřebovali nějaké kontakty, ať už na primární prevenci nebo doléčování, napište, kde by to přibližně mělo být a já Vám je ráda pošlu. Samozřejmě budu ráda, když se ozvete i "jen tak". S pozdravem Jana Justinová