Drogy a kojení
Jana
Moje sestra fetuje (říká, že jenom jednou, ale nevím jestli jí to můžu věřit), pravděpodobně pervitin. Chci se zeptat, jaký vliv to může mít na dítě, které kojí a jak se k ní mám chovat. Fetovala už dříve, nyní dva roky abstinovala. Děkuji za odpověď Jana

Odpověděl: Pavel Kubů
Jednorázové požití pervitinu velmi pravděpodobně nebude mít na kojence vliv žádný. Jiná situace by nastala při opakované konzumaci pervitinu, kdy může dojít jak ke snížení kvality mateřského mléka (sníží se poměr živin, eventuálně mateřských protilátek, které kojence chrání před infekčními chorobami), tak k úplné zástavě jeho tvorby v mléčné žláze. Matka může sice začít kojence krmit náhradami mateřského mléka, ale pro něj je pochopitelně nejlepší výživa mléko mateřské. Pravidelná konzumace pervitinu může také vést ke zhoršení péče o dítě a to ho může poškodit v psychické rovině. Kojenec je na matku psychicky velmi těsně vázán a jakékoliv ochabnutí její pozorné péče může způsobit nenapravitelné škody v psychice dítěte, které se často projeví až s odstupem několika let. Zjistíte-li, že Vaše sestra začala opět pravidelně konzumovat pervitin, zkuste si s ní nejprve v klidu promluvit, zda si uvědomuje, co všechno tím riskuje (předpokládám, že se jedná o chtěného potomka). Nebudete-li se na takovou rozmluvu cítit dostatečně připravená, zajděte podle místa svého bydliště do nejbližšího K-centra (eventuálně do zařízení, kde Vaše setra podstoupila léčbu) sama či přímo se setrou a zkuste po poradě s místními profesionály nalézt optimální řešení vzniklého problému.