hepatitida C
q
Dobrý den, zajímalo by mne zda se můžu nakazit od své partnerky, která měla před asi 5 lety hep. C, ale nepřešla ji do chronické fáze. Lékař ji před 2 lety nalezl v těle jen obrané látky při vyšetření v souvislosti s jejím těhotenstvím. Drogy neberem, jde mi jen o nakažení nechráněným stykem, který s ní mívám již půl roku. q

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, snad nic nepokazím, když napíši trochu faktů o virové hepatitidě C. Toto onemocnění u části nakažených samovolně vymizí. Imunitní systém se s ním vypořádá. V případě podezření se nejprve se testuje, zda jsou v krvi přítomné protilátky a pokud ano, zjišťuje se, zda je přítomen i virus, který je původcem nemoci. Pokud manželka nemá virus v krvi přítomen, nakazit se nemůžete. V opačném případě je přenos pohlavním stykem možný, je však dost výjimečný a vzácný. Přenos z ženy na muže je ještě řidší. Vyloučen však není. V případě aktivního viru bych Vaší přítelkyni doporučil zajímat se možnost interferonové léčby. Pokud neví jak na tom je, bylo by dobré nechat se přetestovat.... více info o VHC najdete rovněž v rubrikách této poradny. Hezký den