Kokain-na jake receptory pusobi
Aili
Dobry den, mam na vas neobvykly dotaz.
Nejsme uzivatele drog, ale je to spojene s kokainem.
Manzel utrpel vazny uraz pred rokem a pul a bohuzel v dusledku toho zraneni se u nej vyvinul chronicky bolestivy syndrom, kdy je v bolesti 24/7, i kdyz to nema medicinske vysvetleni. Jedna se ve zkratce o to, ze mozek si ulozil bolest jako normalni stav a momentalne posila do nohy spatne signaly. Zkousela se lecba ketaminem, opiaty a ruzne dalsi silne leky a bez ucinku.
No a manzel se nekde docetl, ze nekomu pomohlo si dat kokain, tak to jednou vyzkousel. A ono to opravdu pomohlo, bolest se velice snizila. Ale znovuho brat nechce, protoze jsme odpurci drog celkove.. proto nastava otazka- jak kokain v tele pusobi? Na jake receptory, co to blokuje, popr.posiluje? Snazime se podle toho najit lek, ktery by pusobil na podobna centra v mozku.. protoze to momentalne je jedina vec, co mela nejaky efekt. Bohuzel lekare se takto narovinu zeptat asi nemuzeme.
Moc Vam dekuji a nezlobte se. Nenapadlo me, kam jinam napsat.
Dekuji, hezky den.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den Aili,
díky za Váš dotaz.
Je mi jasné, že se Vám celý život po manželově nehodě otočil vzhůru nohama. Zvlášť potom, když u něj stále přetrvávají takto nepříjemné následky. Chápu, že se snažíte najít jakékoliv řešení ale jak píšete, ideální by bylo najít jinou možnost než se dostat do pasti s užíváním kokainu. To by přineslo stejně jen krátkodobou úlevu a následně více negativních vedlejších účinků.
Co se týče působení kokainu.
Kokain patří mezi stimulancia, blokuje zpětné vychytávání neurotranstmiterů hlavně dopamin. Tím se zvyšuje jeho hladina v mozku a dostavuje se pociet euforie a tlumení bolesti.
Nevím jaký máte vztah a důvěru k manželovu lekaři ale zkusila bych to s ním otevřeně probrat. Určitě Vás pochopí. Případně můžete zkusit navštívit psychiatra/ neurologa, ti budou mít v této oblasti nejvíce zkušeností. V téhle situaci je pochopitelné, že hledáte řešení.
Stačí odpověď takto? Pokud byste potřebovala ještě něco doplnit, určitě se na nás obraťte.
Markéta