Recidiva alkoholismu
KS
Dobrý den,
rád bych se zeptal, jakým způsobem mohu pomoci kamarádovi (popřípadě jakým způsobem s ním komunikovat), který se po 12 letech abstinence vrátil k pití alkoholických nápojů. Dříve byl hospitalizován, jedná se o cukrovkáře.
Kamarád si je vědom, že je recidiva problém, má k dispozici léky k potlačení chuti a alkohol, nicméně si je zatím nedal a každý den navštěvuje restaurační zařízení. Podle všeho doma alkohol nekonzumuje.
Děkuji Vám za odpověď, či radu.
S pozdravem
K. Š.xxxxxxxx

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den KS,
děkujeme za Váš dotaz a důvěru. Jestli správně rozumím, trápí vás, že kamarád začal užívat alkohol po 12 letech abstinence. Rád byste mu pomohl, ale vlastně nevíte, jak. Kamarád sám nehovořil o tom, že by aktuálně o nějakou pomoc stál, i když si připouští, že je recidiva problém. Přesto máte pocit, že byste mu měl pomoci.
Na Vašem místě bych byla v pomáhání opatrná. Hlavně pro to, abyste se sám nedostal do problémů. Pomáhat druhým je bezesporu ušlechtilá záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápit Vy jako přítel, nemá takové pomáhání moc smysl. Pokud chcete kamarádovi pomáhat, doporučuji si držet vlastní hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít, může být pro kamaráda motivací ke změně, případně zastavení užívání alkoholu.
Co byste určitě mohl dělat je být s kamarádem v kontaktu. Nebojte se s ním na rovinu mluvit o tom, čeho si všímáte a co slyšíte, také že o něho máte obavy. Pomůžete mu tím uvědomit si, že má problém. Př. nevypadáš dobře, zdáš se mi unavený, skoro jsem tě nepoznal apod. Nebojte se mluvit o tom, že Vám na něm záleží, ale že ho nechcete v pití alkoholu podporovat (a už vůbec ne tím, že byste s ním šel na alkoholický drink), tudíž mu nebudete nijak pomáhat v pití alkoholu a nechcete se s ním vídat, když je pod vlivem alkoholu. Zvažte, co mu nabídnete a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace, které poslouží nejen rodinám uživatelů: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Kdybyste si chtěl tyto informace ujasnit a více promyslet, jak s kamarádem hovořit, můžete se obrátit na poradnu i Vy sám. Bylo by Vám to k něčemu? Klidně napište, odkud jste, a pošlu Vám kontakt na zařízení v dosahu, kam se můžete obrátit.
Přeji Vám hodně štěstí a budu ráda, když dáte vědět, jak vše běží nebo jestli Vás ještě něco napadlo.
S pozdravem a přáním klidného nového roku,
Nikol Spůrová