co mohu udělat
Jana
Dobrý den,
jsem matka 17 letého syna. Jsem rozvedená pět let. Otec syna je manipulátor, asi i proto syn s otcem nevychází moc dobře. Vzhledem k ADHD měl syn o rok odklad do školy, nyní studuje SŠ druhým rokem. Známky má špatné hlavně kvůli tomu, že ho škola vůbec nezajímá, nepřipravuje se a ve škole moc nedává pozor. Vychází mu dvě čtyřky. Se mnou komunikuje velmi málo a většinou podrážděně. Je náladový, sobecký, líný, zajímá ho jen počítač, telefon, kamarádi. Nikdy u ničeho nevydržel. Je emočně labilní, tvrdí, že jeho pocity jsou kvůli ADHD mnohonásobně silnější než nás ostatních. Myslí si, že ví vše nejlíp a já že jsem dinosaurus, který má přihlouplé rady. Má výkyvy v životosprávě, má období, kdy vůbec nejí. Náhodou jsem zjistila, že kouří THC. Několikrát jsem se snažila s ním mluvit a zjistit, jak často a vysvětlit mu rizika. Myslí si, že to má plně pod kontrolou a že je schopen kdykoliv přestat, což je samozřejmě alibismus. Domnívám se, že kouří i několikrát týdně. Prý mu to pomáhá při špatných náladách a zlepšuje mu to soustředění a neklid. K drogám se vyjádřila jasný nesouhlas. Nezajímá ho to. Četla jsem si všechny informace i dotazy klientů na webu a vaše reakce. Vzhledem k tomu, že on žádný problém v souvislosti s THC nevnímá, nebude ho ani chtít řešit. Problém mám já jako rodič. Jak se mám k jeho konzumaci stavět? Co mohu udělat? Jak mám reagovat? Děkuji za pomoc

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jano,
díky za dotaz i za vaši důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Podle toho, co píšete, celá situace již nějakou dobu trvá, vlastně několik let. Jestli jsem to pochopila správně, tak máte sama za sebe pocit, že vám situace do určité míry přerůstá přes hlavu, synovo chování vnímáte jako velmi problémové, a navíc máte o syna kvůli užívání THC strach. Sedí to?
Máte úplnou pravdu, že pokud problém nevidí syn, nebude nejspíš chtít něco měnit. A jste to skutečně hlavně vy, kdo může hledat podporu a pomoc, a možná taky prostor pro to, začít některé věci dělat jinak.
Než vám v tuhle chvíli dávat obecné a zjednodušující rady, asi by bylo lepší zajít do poradny, kde byste mohla mluvit o situaci v celé šířce, se všemi podrobnostmi, zkušenostmi, které zatím máte, bez toho, že by vás někdo soudil. Z dotazu však nevím, odkud jste, ani která větší města jsou vám dobře dostupná. Napište znovu a pokusila bych se vám zprostředkovat kontakty v okolí. Dávalo by vám to takhle smysl? Služby řady poraden jsou zdarma a diskrétní, stačí se objednat.
S pozdravem a přáním klidného adventu,
Gabriela Minařík.