Pomoc
Zlomená máma
Dobrý den chtěla bych se zeptat mám dceru 20ti letou která chodí na střední školu poslední ročník bude maturovat ve škole si našla kamarádku která měla už dříve zkušenosti z drogami alkoholem a také s léky jako Rivotril kapky a jiné také má zkušenosti se sebe poškozováním rodiče se jí proto vzdaly dcera tomu propadla a dělá vše co ta její kamarádka dcera bere vše co jí přijde pod ruku a několik dní není doma jak jí mám pomoc co mám udělat nechci o ní přijít děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji vám za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Z vašeho dotazu vnímám, že je pro vás situace těžká, na dceři vám záleží a máte o ni strach. To je úplně pochopitelné. Dceři je dvacet let, a byť nepíšete nic o tom, jak spolu v tuto chvíli komunikujete, nebo co už jste zkoušela, nejspíš na vaše intervence příliš nedá, chápu to dobře?
Předpokládám, že situace již nějakou dobu trvá, vy už jste ledasco vyzkoušela a přesto se nic moc nemění. A bohužel pro vás takhle na dálku, na základě jen těch pár informací, nemám žádnou radu nebo odpověď, která by vám dokázala rychle a zaručeně pomoc. Mohu vám pouze doporučit nezůstávat s tím vším sama a obrátit se na odbornou podporu. Nikomu ve výsledku nepomůže, že se se vším sama soužíte, a byť chápu, že nejde situaci ignorovat, je dobré vědět, že také ve vaší moci dceru donutit k něčemu, co sama nechce. Ale bezmocná také nejste. Rodina je systém a jednotlivé události mají vliv i na ostatní ... možná né hned, ale časem určitě. Stejně jako dceřino chování má vliv na vás, může i změna vašeho přístupu mít vliv na ni, pokud to dcera připustí a dovolí.
V tuto chvíli bych vám tedy doporučila obrátit se na poradnu pro rodiče nebo obdobné zařízení, které máte v dosahu. Když mi pošlete informaci o tom, která velká města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty. V poradně byste pak mohla mluvit o celé situaci v souvislostech, mohla byste si trochu ulevit od případných pocitů viny a bezmoci, a přemýšlet o tom, co by šlo zkusit udělat jinak. Podobná zařízení fungují zdarma a jsou diskrétní, nikdo vás tam nebude obviňovat, ani soudit a nebudete se tam muset za nic stydět (často právě to jsou emoce, se kterými se rodiče potýkají - stud, vina, obavy z odsouzení a nepochopení). Pokud by vám to dávalo smysl, ozvěte se kvůli kontaktům.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.