Substituční léčba
ZE
Dobrý den,
jeden člen mého pracovního týmu přichází občas na pracoviště jako ve stavu střední opilosti (vrávorá, nesrozumitelně mluví, při sezení usíná…), ale provedené testy na alkohol jsou negativní. Při rozhovoru mi sdělil, že 2 měsíce absolvuje substituční léčbu preparáty s Buprenorfinem, tvrdí, že užívá Subutex nebo Suboxone (oba typy léků). Tuto léčbu musí absolvovat na doporučení lékaře, protože mu předepisoval nevhodné léky na bolest a vznikla mu na ně závislost. Do substitučního centra dojíždí 1x za týden (dokládá potvrzenou propustku). V době, kdy působil podnapile, podstoupil v zaměstnání test na alkohol - negativní + orientační test na drogy ze slin - vyšel pozitivní na více druhů drog. Proto byl ihned proveden ještě test z moči na detekci 15 drog - test vyšel pozitivní na Buprenorfin a Pregabalin. Testovaný kolega přesto tvrdil, že je v pořádku, necítí se nijak indisponován, neužívá žádné léky (kromě substitučních), ani žádné jiné návykové látky a práci může vykonávat v plném rozsahu. Trval na krevním testu, který si po odchodu ze zaměstnání zajišťoval sám. Telefonoval mi, že krevní test na drogy mu vyšel negativní. Zprávu s výsledky krevního testu jsem ještě neviděla.
Již před zahájením substituční léčby míval obdobné stavy 2-3x do měsíce, vždy tvrdil, že ho hrozně bolí zub a tak si vzal Ibalgin nebo Brufen a asi to přehnal. Poslali jsme ho vždy domů, aby si došel k lékaři a problém vyřešil. Většinou byl pár dní na neschopence s tím, že má trávicí potíže.
Omlouvám se za super dlouhý úvod. Moje otázky zní:
1) Může mít substituční léčba výše uvedenými preparáty takové účinky, že pacient není schopen vykonávat práci?
2) Když tvrdí, že neužívá žádné léky, proč test ukázal přítomnost Pregabalinu v moči?
3) Je obvyklé, že se Buprenorfin užívaný v terapeutické dávce objeví na testu na drogy?
4) Je možné (pominu-li chybu testu), že test na drogy vyjde pozitivní a krevní test je negativní?
Předem děkuji za jakoukoliv odpověď.
V problematice návykových látek se neorientuji, nechci kolegu zbytečně podezírat, ale musím zajistit plynulost a bezpečnost provozu na pracovišti.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den ZE,
děkujeme za dotazy, na které zde odpovím:
K ot.č.1 Správně nastavená substituční léčba Buprenorfinem neovlivňuje fungování člověka, včetně vykonávání práce, tak jak popisujete.
K ot.č.2 Pregabalin je lék požívaný k léčbě epilepsie, neuropatické bolesti, syndromu neklidných nohou a generalizované úzkostné poruchy, příznivě ovlivňuje spánek. Mohou se objevit nežádoucí účinky plynoucí z ovlivnění CNS léčbou: nejistota, závratě, útlum, somnolence (spavost), ataxie (ztížená koordinace pohybů). Zřejmě je tedy kolega užívá, a proto se i objevují v toxikologii. A je možné, že tento lék se projevuje dle popisovaného chování. Pokud však způsobuje danému člověku omezení v běžné činnosti, pak by to měl řešit s lékařem, který medikaci předepisuje. Buď mu upraví dávku nebo zvolí jiný preparát.
K ot.č.3 Buprenorfin by se při běžném užívání měl objevit ve výsledcích toxikologie pod látkou buprenorfin, ne jako opiát. Testy jsou přesně diferenciované k rozlišení jednotlivých drog a léčiv.
K ot.č.4 Ano, je to možné, že u běžně dostupných orientačních testů z moče může být výsledek falešně pozitivní. Přesnější výsledky jsou u testů, které provádí toxikologická laboratoř, ať ze vzorků moče nebo krve.
V odkaze se můžete podívat na tabulku srovnávající detekovatelnost drog v jednotlivých biologických vzorcích http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html. Doba detekovatelnosti se u jednotlivých testů liší.
Chápu Vaši zodpovědnost za bezpečný chod pracoviště a tedy i požadavek na fungování kolegy. Zkuste tedy o tom s kolegou promluvit a domluvit na dalších krocích, tak abyste ve spolupráci mohli pokračovat.
Za poradnu
HS