Rivotril u starého člověka
iva
Babička (82 let) užívá Rivotril více jak 10 let v kuse. k tomu pravidelně na spaní Sanval, na bolesti Novalgin. Pravidelně denně vypije 1 pivo a cca 1,5 dcl vína. Má potíže se spaním, s chůzí, motá se, má závratě. Kvůli tomu absolvovala plno vyšetření, CT mozku, karotid atd. Výsledek je ten, že je prostě stará a že kdyby kdokoliv z nás užíval to, co ona, tak se motáme taky. Nikdo sice nechápe, jak to bývalá lékařka mohla nechat dojít takto daleko, ale ani současní lékaři s tím prý nemohou už nic dělat a léky předepisuje dál. Pro nespavost jí psychiatr předepsat další lék - Tisercin, ten prý není návykový. Je to opravdu tak, že už nelze třeba dávky léků snižovat, nebo je dokonce časem vysadit? A zlepšil by se vůbec její stav po vysazení léků?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Ivo,
rozumím, že Vám není tento stav babičky lhostejný. Takto na dálku je však obtížné vyvozovat závěry ohledně vysazování léků a ponechala bych to na ošetřujícím lékaři, který babičku zná.
Při takto dlouhodobém užívání léků v kombinaci s věkem a zdravotním stavem babičky může být obtížné jakkoliv upravovat medikaci. S ohledem na všechny faktory může organismus reagovat velmi senzitivně a může dojít k zhoršení zdravotního stavu, jak po fyzické, tak psychické stránce. Při vysazení může dojít i k deliriu a odvykací stavy mohou trvat různě dlouhou dobu, dle sdělení klientů řádově i měsíce.
Bohužel navíc kombinace benzodiazepinu či jiných tlumivých léků není vůbec vhodná s užíváním alkoholu. Může to více přispívat k útlumu dechového centra i činnosti mozku. Po rychlém vysazení alkoholu či benzodiazepinů dochází ke křečím až epileptickým záchvatům. Takže obtížná situace jakýmkoliv směrem.  Pokud by mělo dojít k vysazování, tak bych doporučila spíše při hospitalizaci, která by mohla být bezpečnější formou. Určitě by bylo dobré, kdyby babička nekombinovala s medikací alkohol a naopak omezila jeho spotřebu. O všech krocích ke změně však musí být informován lékař a je potřeba s ním konzultovat další kroky.
Pokud byste potřebovala se o podělit o další vývoj nebo se na něco dozeptat, ozvěte se opět.
S pozdravem za poradnu
HS