Rivotril, sanval, novalgin...
Šárka
Dobrý den, naše babička (82 let) bere nejméně 10-15 let pravidelně, denně, mezi jinými léky též Rivotril, Sanval a Novalgin.Každý den večer si k tomu dá 1 pivo a cca 1,5 dcl červeného vína (prý po něm hezky usne). V noci se však budí, nemůže spát, špatně zvládá chůzi, motá se, má závratě. Všechny léky jí předepisuje léta praktická lékařka, o alkoholu lékařka také ví. Myslíme si, že babiččiny potíže s chůzí a závratěmi mohou být z pravidelného užívání léků. Lékaři však babičku posílají na různá vyšetření, ultrazvuky, CT hlavy, páteře...., aby přišli na příčinu toho, proč se motá a nemůže spát. Nikdo, ani psychiatr, jí však nechce vysvětlit, že je to z těch léků. když jí to říkáme my, hádá se s námi, že jí je přece předepsali lékaři, tak je musí brát. A víno má na spaní, bez toho, že neusne. Dá se s tím ještě něco dělat, nebo v tomto věku nemá cenu léky snižovat, protože je na nich již dávno závislá?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Šárko,
děkujeme za Vaši důvěru. Chápu, že máte o babičku obavy při této kombinaci léků, alkoholu a zdravotních potíží. Dle mého názoru, je v takovémto případě velice obtížné odhadnout, zda se jedná o nežádoucí účinky léčby či poškození dlouhodobým užíváním alkoholu nebo je to projevem jiných zdravotních obtíží či kombinace více faktorů. Bohužel Váš dotaz překračuje možnosti internetové poradny - nemáme informace o jejím zdravotním stavu, nevidíme jí osobně ani nejsme schopni ji objektivně vyšetřit.
Možnosti vysazování určitě jsou, záleží však na jejím celkovém zdravotním stavu a spolupráci se všemi zainteresovanými lékaři. Bylo by vhodné její stav konzultovat s lékaři a domluvit se na nějakém vhodném postupu a léčbě. Je pravda, že ve vyšším věku je snižování léků komplikovanější a může způsobit jiné komplikace. Důležité je spolupracovat s lékaři.
Stačí takto? Přeji Vám i babičce vše dobré.
S pozdravem,
Nikol Spůrová