Závislost na marihuaně
Adéla
Dobrý den,
Ráda bych se zeptala... Manžel užívá marihuanu. Ne zcela pravidelně, třeba dvakrát do měsíce. Nicméně v podzimním a zimním období frekvence vzhledem ke sklizni narůstá na 1-2x týdně, možná i častěji. Hulí hlavně sám, často prostě na spaní... Je to takhle po celou dobu našeho vztahu, 16let, zpočátku hulil teda spíš mnohem častěji, teď už vlastně tolik ne. Říká, že tráva mu víc dává, než bere a přestat nechce. Mám ale pocit, že já se poslední dobou více zabývám sama sebou a tím, co je pro mě důležité a změnil se mi i pohled na jeho huleni. Dříve jsem to respektovala, vlastně mi přišlo, že si s ním víc rozumím ve stavu zhuleni, byl v pohodě a milý, nyní mě to znechucuje, ztrácím chuť s ním mít sex. Připadá mi to ode mě nefér, nedokážu vysvětlit, proč je to pro mě tak nepříjemné, co se vlastně děje. Netuším, proč mi to tak strašné vadí. Nikdy nehulil před dětma, není nepříjemný. Jenom je v jiném stavu a mě to je odporné. Zajímalo by mě, jestli je to už závislost, hulí od 15let, nebo si dělám zbytečně hlavu? Má i problémy s alkoholem-ve stylu, že jednou za 2 až 3 měsíce se zpije do němoty, když začne pít, nemá záklopku a téměř vždy se poblije. Bojím se o něj a vlastně i o děti, přestože u huleni nebývají, v alkoholovém opojení ho už viděly, i když ne zvracet. Nechci, aby pro ně byla závislost norma. Vlastně bych potřebovala trochu návod, jak se k tomu vztahovat, jaký postoj mám zaujmout, jestli má větší smysl zapracovat na sobě, zjistit v sobě, co přesně mi vadí a proč, zapracovat na našem vztahu nebo jestli je oprávněné po něm vůbec chtít, aby nehulil?
Díky...

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
Váš manžel je závislý. Myslím, že jste si v dotazu odpověděla, co Vám vadí. Jsou to stavy, kdy je pod vlivem marihuany - "v jiném stavu", vadí Vám jeho excesivní pití alkoholu, ztrácíte chuť na sex s ním, protože je Vám v "jiném stavu odporný".
Nevím, zda toto vše Váš manžel ví, bylo by dobré o tom s ním hovořit a hledat cestu, jak z toho ven. Zdá se, že se nejedná jenom o jeho problém závislosti, ale jeho užívání ovlivňuje  váš společný život.
Možná popřemýšlejte, kolik toho do vašeho vztahu přinášíte Vy a kolik manžel, víte, i když Vám možná jeho hulení na začátku vtahu přišlo zajímavé, nyní máte děti a priority se Vám posunuly.
Doporučila bych Vám navštívit Poradnu pro rodinu SANANIM, tel. 739 268 527 nebo 284 824 234 https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/, kde můžete v klidu probrat vše, co potřebujete s terapeutem a udělat si více jasno, co vlastně chcete a můžete najít cestu, jak dál.
Za Poradnu Pěčová