závislost na hypnogenu
Niki
Dobrý den,
bohužel přítel začal brát prášky na spaní(převážně hypnogen), bere je už přes 9 měsíců, kdy začínal 1 práškem na usnutí a nyní je na 10/den občas 8. Těžko odhadnu, nemám přehled. Bohužel už bere i prášky přes den. Včera nastala situace, že mu prášky došly. Je mu zle a tak se to snaží přebít alkoholem. Celý večer byl vzhůru, potí se, zvracel (asi i v kombinaci s alkoholem), alkohol mu už nechutná. Mám obavy, co se může stát, když ze dne na den vysadil. Nevím, kam se mám obrátit a jak mu pomoci. Ke své obvodní doktorce, nemá moc důvěru, údajně tam, ale dnes půjde, co dělat, obvodní doktorka ho někam pošle, nebo jak se v celé záležitosti postupuje? děkuji za odpověď

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Niki,
děkujeme za dotaz. Hypnogen je určen ke krátkodobému použití a v nižší dávce než užívá partner. Partner si zřejmě již vypěstoval závislost na této medikaci a nyní má abstinenční příznaky. Velmi riziková je kombinace s alkoholem ta to včetně odvykacích stavů, kdy se mu naopak může výrazně přitížit, jak somaticky, tak psychicky a v některých případech to může být životu ohrožující. Bylo by dobré, aby zašel za lékařkou, která zná jeho zdravotní anamnézu a může tak lépe doporučit následující postup.Takto na dálku nejsem schopna posoudit, zda to už není stav na hospitalizaci v nemocnici, kde by mu byla podána adekvátní medikace a byly by sledovány fyziologické funkce. Pokud byste měla pocit, že to není zvladatelném, tak bych neváhala volat RZP. Partner se může v tomto stavu chovat neadekvátně a může být ohrožující pro sebe nebo i pro Vás. Buď může být v útlumu, kdy kombinace sedativních léků a alkoholu má vliv na útlum CNS a dechové centrum. Nebo naopak může být podrážděný, zmatený, jednat pod vlivem halucinací, mohou se dostavit křeče.
Opravdu bych tuto situaci nepodceňovala a bylo by dobré partnera nenechávat samotného.
V dalším stadiu, až by zvládnul odvykací stav, tak bych mu doporučila vyhledat odbornou adiktologickou pomoc jako prevenci užívání návykových léků. Pokud bude motivovaný ke změně a bude chtít odkazy na některé zařízení v místě bydliště, určitě vám ho rádi poskytneme.
Za Drogovou poradnu
HS