Abstinence DHC
Miluna
Dobrý den. Mám maminku která brala 15 let dhc. Poslední rok premyslela o ukončení a přestat leky brát. Věděla ze musí pomalu a poradit se s lékařem. Měla už domluveneho absitencniho odborníka se kterým léčbu měla zahájit tenhle měsíc. Ale bohužel osud ji nepřál a při volání o recept vychytala novou lékařku která léky odmítla napsat a napsala ji do osobní karty ze ji je nemá nikdo psat. Nemá jak léky dostat. Je skoro tyden bez nich a není ničeho schopna, je ji zle. Příznaky absitence jsou hrozné a ničí nás to doma. Není nějaká možnost jak ji pomoct? Nebo jak dlouho ještě bude takhle trpět?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Miluno,
děkujeme za dotaz. Nepíšete více o zdravotním stavu matky, dávce z které najednou vysazuje atd.
DHC (dihydrokodein) je slabší opiát, s prodlouženou dobou účinku. Pokud náhle snížíte dávku a nebo vysadíte, objeví se abstinenční příznaky, které během týdne-14 dnů z větší části zase zmizí. Abstinenční příznaky budou jako u všech opiátů- předrážděnost, nespavost a noční můry, bolesti svalů (záda, lýtka), sekrece ze sliznic ("rýma", slzení), křeče v břiše, průjem nebo zvracení, třes v těle, pocity zimy, tepla, husí kůže. Nejsilnější jsou asi první týden, nespavost zůstává déle. Nespavost se dá řešit přechodně nenávykovou medikací. Odvykání je individuální a úměrné zdravotnímu stavu a věku jedince, době užívání apod. Můžete to však být stav ohrožující zdraví a život.
Vyabstinování může probíhat ambulantně úpravou medikace, postupným snižováním dávky a nahrazením jinou nenávykovou medikací, ale to vše ve spolupráci s odborníkem, který rozhoduje o dalším postupu. Určitě ne sebemedikací. Druhou variantou je hospitalizace v nemocnici na tzv.detoxu. Je to bezpečnější varianta, kde se dá na změny zdravotního stavu reagovat okamžitě. Je zde vyškolený personál a víc možností, jak zvládnout abstinenční příznaky.
Zvažte tedy, zda je to situace únosná proto zvládnout doma anebo raději nechat matku hospitalizovat  v nemocnici. Pokud bych mohla doporučit- obrátila bych se přímo na lékařku, aby jí napsala zprávu k detoxifikaci v rámci hospitalizace a případně jí to pomohla zajistit. Dalším krokem může být obrátit se na již předem domluveného odborníka, který měl zajistit vyabstinování. Nebo nejrychlejší řešení a v případě akutních obtíží jednoznačné- zavolat RZP, která by odvezla matku do nemocnice.
Důležité bude i následující období po vysazení, aby měla matka podporu nejen od rodiny, ale i odbornou, aby se nevracela k užívání podobné medikace.
Pokud byste potřebovali kontakty na detoxifikační oddělení nebo následnou adiktologickou pomoc, napište okresní město, kde žijete a pokusíme se Vám dát odkazy.
Snad se Vám podaří vybrat si variantu a přeji, aby situace dopadla dobře. Budeme rádi za Vaší zpětnou informaci, jak to dopadlo.
Za poradnu
HS