Bydlení
Hyleys
Dobrý den,
chtěla bych poprosit o radu k bydlení a trvalému pobytu. Syn, 18 let, stále experimentuje občasně (snad) s látkami jako extáze, LSD, často kouří marihuanu, možná denně (tvrdí, že 'neškodné' CBD), rád si občas dá tvrdý alkohol. Už od 9.třídy, kdy se chytil nevhodných 'kamarádů' se vlastně dokola opakuje shodné chování, nerespektující žádné hranice. Tendence ?chytat se nevhodných kamarádů má pořád podobné. Bohužel pomoci si nechce nechat, nevidí totiž žádný problém. Doma si zamykáme věci - ztráta peněz, prodané zlaté šperky, nerespekt soukromí, braní našich věcí bez dovolení, apod.nás k tomu nutí. Větší obnos míváme úplně mimo domov. Je to smutné, ale je to tak. Mladší syn (14) si též musí peněženku a další věci schovávat. Potíže se starším synem jsem s ním řešila všude možně - psychiatři, psychologové (určitou dobu syn spolupracoval), policie, OSPOD (sama jsem jej oslovila ? otec mi se synem nepomáhá, má již jinou rodinu), různé organizace na pomoc s těmito problémy... ovšem 'koleje' si syn vybírá stále shodné a pro mou rodinu je to již velmi vyčerpávající a psychicky náročné, no a pro mladšího syna i špatný vzorec chování. Na OSPODu mi naznačili, že trvalý pobyt u nás může být riziko, ať mu jej v 18ti zruším. Jaké mám možnosti ochránit sebe a ostatní členy rodiny (žijeme s mladším synem a přítelem - s otcem synů jsme minimálně v kontaktu, nemá o ně plný zájem), případně jak postupovat v případě chtění, aby syn opustil byt, prosím? Je třeba mu zajistit bydlení? Zatím ani práci nemá, dodělal teď SOU. Přes prázdniny řeší sem tam brigádu jednorázově, od září mu končí status studenta, pokud tedy do té doby nenajde práci. Tu tedy zatím aktivně nehledá. Ráda bych mu nějak, ale bohužel mi přijde, že jsem již 'vystřílela' vše co bylo možné. Zřejmě potřebuje 'padnout', aby mohl opět vstát. Nebo už nevím. Moc děkuji za rady.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
dospělému synovi končí statut studenta, nemáte vůči němu ze zákona žádnou vyživovací povinnost. Tzn, měl by přispívat financemi na nájem a energie, dále, pokud se doma stravuje, tak na stravu.
Zda si najde či nenajde práci asi neovlivníte, ale pokud vám nebude přispívat na bydlení, tak u vás nemůže bydlet. Měl dodržovat minimální pravidla slušného chování v rámci spolubydlení.
Je na vás, zda budete po synovi něco vymáhat či nikoliv. Tímto ho stavíte do role dospělého a je na něm, co si vybere, zda u vás bydlet nebo se odstěhuje.
Takhle to vypadá velmi jednoduše, doporučila bych vám návštěvu Poradny pro rodinu SANANIM v Praze, kontakt: 739 268 527 nebo 284 824 234, kam se můžete objednat a získat podporu a rady v této nelehké situaci.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Za Poradnu, Dana Pěčová