Emko a Éčko
Smolář
Zdravím,
Rád bych se zeptal jaký (pokud nějaký) je rozdíl mezi Emkem a Éčkem? Mám známou co bere Emko a říká mi že je to lepší jak Éčko že to je čistší a že v tom není takove sv*ňstvo. Koukal jsem na net ale všude je že to je to samé tak jestli mi to může někdo potvrdit nebo vyvrátit budu vděčný. Jelikož tomu moc nerozumím tak ať vím co jí na to kdyžtak říct.
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Smolaři,
díky za dotaz.
V prvé řadě jde o to, jaké chemické látky má vaše kamarádka pod označením "éčko" a "emko" na mysli. Snadno totiž dochází ke zmatení pojmů.
Methylen-dioxy-methamfetamin, MDMA, také označovaný jako „extáze" (Ecstasy), je derivát amfetaminu prvně syntetizovaný v roce 1914. Bývá označován jako éčko (podle označní extáze), ale také jako emko (podle MDMA). U nás patří k často užívaným tanečním drogám se stimulačním účinkem.
Existuje také MDA (Methylen-dioxy-amfetamin), což je derivát amfetaminu prvně syntetizovaný 1910 a velmi podobný extázi (MDMA). Jde o metabolit MDMA, podílí se tedy i na jeho účinku. Ovšem MDA je výrazněji halucinogenní a jeho efekt přetrvává přibližně dvakrát déle (8-12 hodin, oproti 3-5 hodinám u MDMA). Bohužel se mi nepodařilo dohledat studie, kde by byly tyto dvě látky a jejich rizikovost porovnávány.
Slovo "čistota" a "lepší" je v tomto směru minimálně silně diskutabilní termín. Obě látky se distribuují v podobném balení a s podobnými příměsemi, na podobných místech. V obou případech je při užití třeba dbát na dodržování pitného režimu (vyhnout se alkoholu a energeťákům), pravidelně odpočívat, s ničím nic nekombinovat. Vždy je dobré, aby někdo z party věděl, co přesně jste užil. A není od věci dávat si pozor na promiskuitnější chování (ochrana). Po akci je fajn si dopřát dostatek odpočinku a doplnit energii.
Stačí vám to takto?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.