Jakým způsobem je možné umístit sestru na protidrogovou léčebnu??
Hana jedlickova
Mám sestru(42let),máma od dvou dětí. Rozešla se s otcem svych děti, odstěhovala s holkama z domu do městě do bytu. V práci se seznámila s vězněm ve výkonu trestu, po propuštění s ním začla žít, zhruba 8mesicu. Přestala posílat holky k otci s tím, že se musí učit, od holek víme, že proběhlo domácí násilí, zastrašování, ovládání,poslední tři měsíce si myslíme, že ji dává drogy do pití. Dvakrat utekla ke kamarádkám, holky začla vozit k nám poslední 14dni před koncem školního roku, nebo je doveze k otci( máme postaveno naproti sobě) . Samozřejmě vztah ukončila z bytu ho vyhodila, nájemcem je pouze ona. ( Je vedený jako bezdomovec, dlužník a sám drogy užívá) volala jsem i policii, když stačil vyměnit zámek u dveri u bytu, za asistence policii, zámek odvrtal zámečník. Dnes jsem s tátou pro ni byly, že nám nebere mobil, byla sjeta, měla halucinace, mluvila pomale, nechtěla, ale nakonec odjela k tátovi domu. Zatím jen spí. Řekla, že si přišel pro věci a že ji dal něco do pití a pak ji bylo zlé... Moc informací, jsme z ní nevytáhli. Nevíme co máme dělat, nyní má v práci dovolenou, holky jsem minulý týden odvezla na tábor. Chci se zeptat, jak ji dostat do léčebny?? Je možné i nedobrovolně s její strany?? Jako rodina jsme zoufalý, má dvě krásné holky!!!
,

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Hano,
moc díky za Váš dotaz a za snahu Vaší sestře a neteřím pomoci. Věřím, že to pro vás, jako pro její nejbližší, musí být velmi těžké.
K nedobrovolné léčbě: nedobrovolná hospitalizace je možná pouze ve velmi výjimečných případech, a to v například v momentě, kdy je člověk nebezpečný sám sobě nebo druhým (například když pod vlivem ohrožuje se zbraní své blízké apod.) Pokud by se sestra sama rozhodla k tomu nastoupit do léčby, existují různé varianty. Přes léčbu pobytovou (psychiatrická léčebna, terapeutické komunity) po léčbu ambulantní (adiktologické ambulance, denní stacionáře). Dobrou vstupní branou do služeb nabízejících pomoc lidem se závislostí jsou kontaktní centra. Poskytují poradenství v oblasti léčebných zařízení, určitě by Vaši sestru nasměrovali tím správným směrem. Nejbližší kontaktní centrum můžete vyhledat v Mapě pomoci zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Vám, jako blízkým, bych doporučila vyhledat službu, která nabízí poradenství rodinným příslušníkům lidí se závislostí. Nevím, jaké větší město máte blízko, ale v kontaktním centru Vám určitě poskytnou informace, kde se ve Vaší blízkosti takové poradenství poskytuje. Je to místo, kde Vás vyslechnou, mohou pomoci zorientovat se v tom, jaké kroky můžete podniknout a co by mohlo Vaši sestru podpořit v odhodlání svojí situaci řešit.
Moc držím palce a pokud bychom Vám mohli ještě nějak pomoci, určitě napište.
Přeji klidné dny a za Drogovou poradnu zdravím,
Andula Novotná