Existuje závislost na pivě?
BB22
Dobrý den, s přítelem se nedokážeme shodnout, zda-li existuje závislost čistě na pivě? Partner pije pivo téměř každý den. Dny, kdy během měsíce pivo neměl, bych spočítala na prstech jedné ruky. Také by mě zajímalo, kde je tedy ta hranice, kdy je popíjení ještě "v normě" a kdy už je člověk závislý na alkoholu (popř. pivě). Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den,
existuje závislost na alkoholu a pivo do této kategorie, patří, takže ano.
Zde vám kopíruji kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a odpovědět si, zda tyto kritéria partner splňuje (nejlépe, kdyby si na to on sám uměl upřímně odpovědět).
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište, kdykoliv znovu. Pokud byste chtěla o situacích, které jste popsala, s někým hovořit osobně, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty (stačí napsat, jaká města, by připadala v úvahu), jde o bezplatné služby, které mohou být i anonymní.¨
Za Drogovou poradnu, Markéta Kordová