Bratr a pervitin
micky9015
Dobrý den, mám staršího brachu, kterému je 27 let. Pracoval v gastronomii (za barem) a už vystřídal více podniku. V 16 letech se začal stýkat s jednou partou a spadl do marihuany a později pervitinu. Od 17 let byl ve vztahu, kdy se srovnal, jenže mu to vydrželo chvíli a spadl do toho znova.
Jak už jsem psala, je mu 27 let, vyhodili ho z práce, stále bydlí u rodičů. Nedávno přišel domu ve velmi špatném vztahu, chtěl dat mamce facku, ukradl ji peníze. Nechodí domu a když už přijde, celou dobu prospí. Když mu přijde výplata, za 2 dny už ji nemá.
Víme na 100%, že užívá pervitin, ale máma ho nechce dat do léčebny, protože v něj pořad věří, ale já vím, že tohle je jenom začátek.
Potřebovala bych, prosím, poradit, co dal.
Psycholog už tu byl také několikrát a pomohlo to maximálně na půl roku.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Micky,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že problémy se s bratrem vlečou už víc než 10 let. Je tedy jasné, že takhle přes poradnu a na dálku vám nedokážu poradit nic, co by mělo nějaký zázračný a rychlý efekt. Když potíže trvají takovou dobu, má smysl se zaměřit ne jen na bratra, ale i na další členy rodiny, na rodinu jako celek. Věříme, že rodina funguje jako jeden systém ... když se jedna věc změní, za čas to má vliv na všechny. Nezřídka to bývá tak, že členové rodiny v dobré víře (nikomu neublížit, nebýt nespravedliví, vyhnout se pocitům viny nebo ostudě, dát další šanci apod.) de facto umožňují svým blízkým pokračovat v sebedestruktivním chování. Když situace trvá dlouho, má smysl obrátit se na poradnu. Jednorázová pomoc nebo návštěva psychologa nemá (jak už sama víte) velký efekt. Chce to počítat s déledobějším docházením a spoluprací celé rodiny. Nebývá to jednoduché, ale věřte, že to stojí za to!
Pokud byste byli z Prahy, doporučila bych vám naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v Praze v Žitné 51. Služby poradny jsou zdarma a diskrétní, stačí zavolat a objednat se. Obdobnou služby však najdete i v každém větším městě. Nevíte-li si rady, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.